SP heeft zorgen over leegstand onderwijsgebouwen

10 november 2014

SP heeft zorgen over leegstand onderwijsgebouwen

Wijk bij Duurstede - De SP maakt zich zorgen over de toekomst van de nog te bouwen Hordenschool voor basisonderwijs. In deze school zullen De Driehoek en ’t Baken onderdak vinden. Maar op basis van de laatste tellingen van het aantal leerlingen dreigt leegstand in de nieuwe school. “We zijn voorstander van brede scholen. Maar we willen geen miljoenen stoppen in gebouwen als er geen degelijk plan ligt waarmee enige zekerheid bestaat dat die scholen aan voldoende kinderen onderdak gaan bieden,” aldus SP-raadslid Jan Oechies.

Alhoewel de raad nog niet officieel betrokken is bij de huisvesting van de basisscholen in de toekomst (het IHP, Integraal HuisvestingsPlan voor het onderwijs) heeft de SP op een openbare informatieavond kennis genomen van de plannen tot 2030. In de eerste fase is een brede school gepland in De Horden, die begin 2016 gerealiseerd zal zijn. “Medio 2020 komt er een nieuwe brede school in De Heul en aan het einde van de planperiode komt er een derde groot en nieuw gebouw voor de resterende scholen in het noord-westelijke deel van Wijk bij Duurstede”, begint Oechies.

De plannenmakerij is gebaseerd op de bouw van brede scholen met een aanbod van onderwijs tot kinderopvang. Dit is wat de SP betreft een goed uitgangspunt. “Wij hebben echter daarnaast kennis genomen van de oktobertelling 2014. Wij zien daarbij dat twee scholen onder de bestaansnorm zitten. Het gaat om ’t Baken, welke met De Driehoek op zal gaan in de brede school De Horden en het Palet, die in planperiode drie zal opgaan in nieuwbouw,” laat Jan Oechies weten.

Het SP-raadslid maakt zich zorgen dat met de Driehoek en ’t Baken de eerste brede school niet voldoende ‘gevuld’ zal zijn. Hij wil geen discussies overdoen, maar het is niet de eerste keer dat hij hierop wijst. “We willen geen miljoenen investeren in onderwijsgebouwen als dit leidt tot leegstand. En ja, wij weten hoe slecht het gebouw van De Driehoek er aan toe is. Maar er moet een gedegen plan komen dat uitgaat van een goed gevulde school in De Horden,” vertelt Oechies. Hij heeft daarover vragen gesteld aan het college. De partij wil binnenkort ook in gesprek gaan met het openbaar onderwijs om te vernemen hoe zij denken dat er straks voldoende kinderen van de nieuwe school gebruik zullen maken.