Zeg nee tegen deze EU!

6 mei 2014

Zeg nee tegen deze EU!

Wijk bij Duurstede - Op donderdag 22 mei aanstaande gaat Nederland opnieuw naar de stembus. Ditmaal voor de Europese verkiezingen. “Dat betekent dat we de komende tijd opnieuw huis-aan-huis onze folders gaan verspreiden. De SP neemt duidelijke standpunten in vóór samenwerking, maar zegt néé tegen dít Europa,” vertelt SP-afdelingsvoorzitter Frans van der Tol.

Lijsttrekker Dennis de Jong met Emile Roemer bij aftrap campagne

De SP staat positief tegenover Europese samenwerking: de vrede bewaren, de welvaart bevorderen en democratische en sociale rechten beschermen. “Maar juist die doelen worden door veel partijen bedreigd met hun beleid van méér en méér Europa. Zo werken D66,
GroenLinks, VVD, CDA, en de PvdA aan een Europese Superstaat waarin bureaucraten in Brussel bepalen wie een sociale huurwoning krijgt, wie er in Nederland
mag werken en hoe we onze pensioenen en onze sociale zekerheid regelen,” legt Van der Tol uit.

De SP verzet zich tegen politici die van Europa één land met één regering willen maken. “Als partij accepteren we niet dat Brussel onze economie kapot bezuinigt en ons dwingt onze sociale voorzieningen op de schop te nemen,” aldus de Wijkse afdelingsvoorzitter.

Samenwerken in Europa om tot wederzijds voordeel afspraken te maken over economische ontwikkelingen en bijvoorbeeld de aanpak van vervuiling is naar de mening van de SP prima. Maar de partij wil wel dat we in Nederland zelf de baas blijven over de zorg, het
onderwijs, de pensioenen en de sociale zekerheid. Vandaar de leus: Zeg nee tegen deze EU!