SP wil toekomst Gravenbol op korte termijn bespreken

8 mei 2014

SP wil toekomst Gravenbol op korte termijn bespreken

Wijk bij Duurstede - De SP wil dat er op korte termijn in de raad wordt gesproken over de toekomst van De Gravenbol. De partij heeft afgelopen week antwoorden gekregen op eerder gestelde vragen, maar is daar niet tevreden mee. “We willen dat er afspraken komen over het beheer, de toegankelijkheid en de benodigde investeringen. De gemeenteraad moet daar uitspraken over doen. Dat is hard nodig gezien de brief die we nu weer van alle watersportverenigingen hebben gekregen,” laat SP-raadslid Jan Oechies weten.

Luchtfoto van recreatiegebied De Gravenbol

De diverse verenigingen maken zich druk over het mogelijk afsluiten van De Gravenbol als openbaar toegankelijk recreatieterrein. “En dat is terecht. Er zijn afspraken gemaakt over parkeergeld, horeca en andere activiteiten die daar goed passen. We zijn er nog steeds voorstander van dat WijkNogLeuker het gebied beheert. Maar we moeten het hoognodig hebben over de spelregels die daarbij gelden. Wat ons betreft blijft het gebied voor alle Wijkenaren toegankelijk en is de dode arm een openbaar watergebied, aldus de SP-er.

“We hebben het er tijdens de coalitiebesprekingen ook over gehad. Er moet zo spoedig mogelijk gewerkt worden aan een visie op het beheer van De Gravenbol. En over de benodigde investeringen die daarvoor nodig zijn, zoals het aanleggen van elektriciteit en andere algemene nutsvoorzieningen. Wij zien dat een taak voor de gemeente. Vervolgens kan een organisatie als WijkNogLeuker deze voorzieningen pachten ten behoeve van horeca. Wat ons betreft praten we over deze en de eerder genoemde kwesties op korte termijn, want zoals de watersporters terecht aangeven: de tijd dringt, het recreatieseizoen is begonnen,” besluit Jan Oechies.