Onderhandelingen lopen goed

19 april 2014

Onderhandelingen lopen goed

Wijk bij Duurstede - Onderhandelaars Jan Burger en Jeroen Brouwer zijn tevreden over het verloop van de openbare onderhandelingen. De SP zit hier als grootste partij om tafel met de PCG, GroenLinks en de PvdA. Tot nu toe kwamen de onderwerpen financiën, gemeentelijke organisatie, stimuleren van de lokale economie en zorg en welzijn aan bod. “Natuurlijk zijn er hier en daar verschillen. Maar die vullen elkaar eerder aan dan ze tegen elkaar werken,” melden de SP-ers.

De eerste ronde bespraken de partijen de gemeentelijke financiën en organisatie. Opvallend waren de overeenkomsten. “Maar misschien is dat logisch, want het zijn partijen die vooral lokaal denken en doen. Dat is de belangrijkste reden waarom we juist met deze groeperingen om de tafel zitten. Bij financiën willen we eenmalig een klap maken voor de komende jaren,  terwijl het bij de gemeentelijke organisatie vooral gaat om hoe we de inwoners het beste kunnen betrekken en bedienen,” meent Jeroen Brouwer

Bij zorg en welzijn was de overeenstemming misschien nog wel groter.  De voorbereidingen voor de overgang van taken naar de gemeente zijn door alle betrokkenen samen met wethouder Burger al ver gevorderd. “Belangrijk is dat we de schotten tussen de voorzieningen weghalen en de dingen samen met betrokkenen oppakken.  Gelukkig menen alle partijen dat hier extra geld naar toe kan, indien mensen zonder zorg komen te zitten,”  aldus Burger.

Discussiepunten waren vooral de koopzondagen en behoud van het zwembad. Bij de eerste is het voor de PCG lastig om meer koopzondagen toe te laten, terwijl  de PvdA en SP voor een zwembad willen gaan. “Bij de koopzondagen willen we herschikken en bezien hoe winkeliers beter af zijn.  Bij het zwembad is het de bedoeling de groepen die er nu mee aan de slag zijn vanuit de gemeente te ondersteunen. Dat is belangrijk om een zwembad te behouden,” vindt Brouwer.

De komende weken komen zaken als de portefeuilleverdeling aan de orde. Komende woensdag en donderdag zullen de onderhandelaars afreizen naar Langbroek (woensdag) en Cothen (donderdag). “Indien inwoners dit willen, kunnen ze natuurlijk wat meegeven. Daar zijn het openbare onderhandelingen voor. Dus kom vooral langs,” eindigt Burger.