Minder bezuinigingen op sport

27 april 2014

Minder bezuinigingen op sport

Wijk bij Duurstede - De voorgenomen bezuiniging op de sport wordt slechts voor de helft gehaald. “Dat is het dan ook. De mogelijkheden voor verenigingen om op andere wijze aan inkomsten te komen zijn op dit moment zeer beperkt. En een verhoging van de ledenbijdrage heeft wellicht als effect dat een krimp van het aantal sporters optreedt,” laat SP-wethouder Jan Burger weten.

Vorig jaar besloot de gemeenteraad om vanaf 2015 een bedrag van € 50.000,-- te bezuinigen op het sportbudget. Ten tijde van de besluitvorming was er nog geen duidelijke invulling voor deze bezuiniging. De afgelopen maanden is door het college gekeken naar de mogelijkheden om een en ander te realiseren. Besloten is om een beperkte besparing door te voeren van 20.000 euro door het schrappen van de bijdrage voor jeugdleden. Verder kan een bedrag 2.500 euro worden gevonden in het onderhoudsbudget vanwege de sloop van de gymzaal in Cothen.

Het besluit om de jeugdlidsubsidie vanaf 2015 af te schaffen is vooraf voorgelegd aan de sportverenigingen. De verenigingen is tevens de gelegenheid geboden om een zienswijze in te dienen en in gesprek te gaan met de wethouder. Twee van de negentien verenigingen hebben gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. “De jeugdledensubsidie is vooral een algemene inkomstenbron voor de verenigingen geworden. Men begreep de afweging van de gemeente om deze subsidie af te schaffen en er is vooral verder gepraat over de toekomst. Wat kunnen we doen als gemeente met beperkte middelen om de sportverenigingen zoveel mogelijk van dienst te zijn? Dat is ook een belangrijke thema voor de komende periode,” laat Jan Burger weten.

De resterende bezuiniging kan niet bij de sport gehaald worden. Dit komt onder meer omdat de exploitatiebijdragen die verstrekt worden aan de verschillende sportstichtingen en exploitanten vastliggen in langlopende contracten. Daarnaast is het gezien de financiële situatie van de sportinstellingen dus ook niet wenselijk. Een en ander betekent wel dat bij de begrotingsbehandeling 2015 het resterende bedrag elders gevonden zal moeten worden.