Wethouder Burger spreekt bij Verweij-Jonker Instituut

2 maart 2014

Wethouder Burger spreekt bij Verweij-Jonker Instituut

Wijk bij Duurstede - Hoe kunnen zelforganisaties op lokaal niveau hun kennis inzetten om het sociale beleid te beïnvloeden? Hoe kunnen ze burgerinitiatieven op het terrein van zorg en ondersteuning mogelijk maken? Wat is de rol van de gemeente daarbij? De Wijkse wethouder Jan Burger is door het Verweij-Jonker Instituut in Utrecht uitgenodigd om tijdens een conferentie te spreken over deze vragen. ”Graag lever ik daaraan een bijdrage door de visie en ervaringen van onze gemeente te delen,” laat hij weten.

Het Verweij-Jonker Instituut is een wetenschappelijk instituut voor sociale en maatschappelijke vraagstukken. Tijdens de conferentie op woensdag 5 maart staat de vraag centraal hoe zelforganisaties kunnen bijdragen aan de vernieuwing van het sociale domein. Het instituut heeft daarvoor vier gastsprekers uitgenodigd. Naast Jan Burger zijn dat Tine de Moor, hoogleraar aan de Universiteit Utrecht, Marcel Timmen, directeur Spierziekten Nederland en Dick Oudenampsen van het Verweij-Jonker Instituut. “Allemaal mensen die vanuit hun positie zeer betrokken zijn bij zorg- en burgerinitiatieven,” legt de SP-wethouder uit.

Op landelijk niveau zullen de posities van patiënten- en gehandicaptenorganisaties, maar ook vrijwilligersorganisaties veranderen. Burger: “De scheiding tussen vrijwilligerswerk en professionele zorg vervaagt. Cliëntenorganisaties moeten de krachten bundelen en samenwerking zoeken met lokale zorg- en welzijnsinstellingen. De gemeente kan daarbij helpen. Laat ik duidelijk zijn: het is erg belangrijk dat zorgvragers en hun verzorgers echt betrokken worden bij het beleid. We hebben daar inmiddels flink wat ervaring mee.”

Hij noemt ook de wijze waarop in Wijk bij Duurstede het Wmo-loket is vormgegeven, met een goede cliëntenraad, de samenwerking tussen instellingen en burgerinitiatieven als AED HartstikkeNodig en het Hospice. “Mede daardoor hebben we in onze gemeente een goed zorgbeleid gerealiseerd dat prima wordt beoordeeld door de gebruikers. Een beleid dat door en voor betrokkenen tot stand is gekomen,” besluit hij.