Volle bak voor zwembad

23 februari 2014

Volle bak voor zwembad

Wijk bij Duurstede - “Een van de doelen van onze zwembadavond was om te laten zien dat het behoud van een zwemvoorziening de mensen raakt. Dat doel is door de hoge opkomst zeker gehaald,” meldt SP-raadslid Jan Oechies. Samen met Tijmen Baas van de PvdA kijkt hij tevreden terug op de bijeenkomst. “Niet alleen vanwege de grote opkomst, maar ook omdat er enorm veel wilskracht was om er wat van te maken en er veel kenners uit de zwemwereld waren.”

Twee jaar geleden kon de gemeenteraad, nadat alle politieke partijen een flinke lijst met bezuinigingen opgesteld hadden, niet om het stopzetten van de zwemvoorziening heen. “Rationeel moesten we wel, maar emotioneel was het een lastige keuze. Ook toen kwamen er vanuit de samenleving suggesties voor alternatieven. Daarom hebben we met de PvdA destijds een motie ingediend, waarin VVD-wethouder Van Gelder opdracht kreeg om ideeën te verzamelen. Dat is niet gedaan en nu ondernemen we zelf actie,” legt Oechies uit.

Vrijdagavond kwam een groep van bijna vijftig mensen bijeen. Zij luisterden naar een presentatie van Baas en Oechies. Daarna gingen de twee politici met de aanwezigen in gesprek. Hierbij vielen enkele zaken op. “Ten eerste dat veel mensen mee willen denken,” vertelt PvdA-er Baas. Verder bleek dat er veel kennis is over hoe op een andere manier een zwembad overeind kan worden gehouden. Baas: “Mensen maakten duidelijk dat het met vrijwilligers kan, maar er ook professionals nodig zijn. De directeur van de Nederlandse Zwembond legde uit hoe belangrijk zwemmen is voor jong en oud. Tevens waren er ondernemers met goede ideeën.”

Verder bleek dat Stichting Wijksport mogelijkheden ziet voor een zwembad op het sportpark. “Dan hoeft er bijvoorbeeld niet veel geïnvesteerd te worden in parkeren. Ook kan men kijken naar warmte aan- en afvoer, waardoor de energielasten omlaag kunnen. En die vormen met de personeelslasten de hoogste kostenpost,” aldus Oechies.

Al met al zijn de twee positief gestemd: “Wijksport gaat met de verenigingen in overleg. Wij hebben een vragenlijst laten invullen over wat mensen willen en kunnen. Op korte termijn zullen we met de verschillende partijen de vervolgstappen bepalen,” eindigen zij eensgezind.