Superrr! Nieuwe buurtsuper in Langbroek

15 februari 2014

Superrr! Nieuwe buurtsuper in Langbroek

Langbroek - Er komt waarschijnlijk toch een nieuwe buurtsuper in Langbroek. “Ja, dat is echt superrr! Support & Co willen dat doen in het dienstencentrum en het college heeft ingestemd met de voorliggende plannen,” laat een enthousiaste SP-wethouder Jan Burger weten. ‘Superrr’ is een concept waarbij een supermarkt wordt gecombineerd met het begeleiden van mensen met ‘afstand tot de arbeidsmarkt’.

Burger is zeer verheugd over de komst van de Superrr: “Voor Langbroek en het dienstencentrum met de ouderenwoningen is dit van groot belang.” Hij wijst er op dat het een mooie, grote supermarkt wordt en er vanwege de combinatie met zorgverlening een goed toekomstperspectief is. “Dit is de nieuwe manier van werken die we in de zorg voorstaan. Mensen die begeleiding nodig hebben kunnen hier terecht. En omdat de supermarkt deel uitmaakt van een dienstencentrum zijn er veel mogelijkheden om de juiste werkplek te vinden.”

De afgelopen periode was er veel overleg tussen de gemeente en woningstichting Volksbelang, het dorpshuis, Support & Co, de Spar en zorgorganisaties. “Dat heeft geleid tot meerdere overeenkomsten. En nu dus het principebesluit van het college om onder voorwaarden in te stemmen met de samenwerking met Support & Co,” aldus Jan Burger. De voorwaarden houden in dat alle partijen daadwerkelijk de overeenkomsten ondertekenen.

Op meerdere plekken in het land heeft het concept van Support & Co zich bewezen. In het bedrijfsplan zijn de ‘zorgwerkplekken’ belangrijk. Het gaat om een bedrag van 50.000 euro op jaarbasis dat wordt ingevuld met beschut werk, leer- en werkplekken en dagbesteding. De Regionale Sociale Dienst (RSD) en zorginstelling Abrona hebben aangegeven dat ze met Support & Co willen samenwerken en werkplekken willen invullen. Daarmee is de financiering voor 2014 geregeld. Met de overgang van de zorgtaken naar de gemeenten wordt de gemeente vanaf 2015 verantwoordelijk voor de afname van deze plekken.

Er wordt nog een openbare bijeenkomst georganiseerd in Langbroek. “Dat is belangrijk om de inwoners van Langbroek nadrukkelijk bij de nieuwe buurtsuper te betrekken en te horen wat belangrijk is om er voor te zorgen dat deze supermarkt een succes wordt,” laat Burger weten.