PvdA en SP bundelen krachten voor zwembad

3 februari 2014

PvdA en SP bundelen krachten voor zwembad

Wijk bij Duurstede - Zwembad Wijk  (voorheen Wickie de Viking) staat vanaf 1 januari 2016 niet meer op de gemeentelijke begroting. Dat besluit heeft de gemeenteraad unaniem in 2012 genomen. Hierbij kwam wel de boodschap dat wethouder Van Gelder aan de slag moest om te kijken naar alternatieven. “We moeten constateren dat dit niet gedaan is. Vandaar dat wij nu zelf aan de slag gaan,” leggen PvdA-er Tijmen Baas en SP-er Jeroen Brouwer uit. Op vrijdag 21 februari houden zij in het zwembad hier een avond over.

Het wegstrepen van het zwembad betekent voor de PvdA en SP niet dat ze geen zwembad meer willen. “Wij hebben al eerder om een onderzoek gevraagd naar de mogelijkheid om bijvoorbeeld op het industrieterrein een bad neer te zetten”, begint SP-er Brouwer. “En aangezien wij eveneens om alternatieven vragen, dachten we: waarom werken we niet samen?” vult PvdA-er Baas aan.

De twee partijen hielden zich al bezig met de grootste kostenposten voor zwembaden: energie en kosten voor werknemers. “Door bijvoorbeeld te kijken naar aanbouw bij een gebouw dat veel warmte afstoot, is er energie te winnen en kan een zwembad kosten besparen. Dat kan tot wel dertig procent schelen,” rekent Baas voor. De SP bekeek juist weer hoe de organisatie anders kan worden ingevuld. “We hebben de laatste jaren veel ervaring opgedaan met het opzetten van vrijwilligersorganisaties. Via diverse contacten hebben we voorbeelden van zwembaden die geheel anders worden geëxploiteerd. Daar zitten interessante ideeën tussen.”

De beide politici weten dat zij als politieke partijen de kar niet zelf kunnen trekken. Vandaar dat ze ‘zwembadliefhebbers’ erbij willen halen. Baas: “Toen duidelijk werd dat het zwembad ging sluiten, waren er groepen die wilden meedenken. Helaas heeft de wethouder hier nooit gebruik van gemaakt. Omdat wij denken dat mensen nog steeds iets willen doen, houden wij deze avond.” Hiermee hopen de twee fractievoorzitters de weg vrij te maken voor vernieuwende ideeën. “Wij zien zelf ook kansen en hebben voorbeelden van zwembaden in de omgeving. Maar het doel is om een groep mensen bij elkaar te krijgen en goed onderzoek te doen. Wij geloven dat er echt mogelijkheden zijn om op een andere wijze een zwembad te realiseren,” eindigt Brouwer.