Meldpunt voor problemen WSW-contracten

18 februari 2014

Meldpunt voor problemen WSW-contracten

Wijk bij Duurstede – De SP heeft een meldpunt ingericht voor mensen die onder de WSW vallen en problemen ervaren bij het verlengen van hun contract. Vanwege de nieuwe ‘participatiewet’ zijn gemeenten vanaf 1 januari 2015 verantwoordelijk voor iedereen met een ‘afstand tot de arbeidsmarkt’. “Omdat gemeenten fors moeten bezuinigen blijkt dat tijdelijke contracten niet meer worden verlengd,” laat SP-raadslid Hans Pouw weten.

Afgelopen week bleek reeds dat medewerkers van het Utrechtse UW-bedrijf hiervan de dupe driegen te worden. Ook bij WSW-ers hier in de regio (het BIGA-bedrijf) blijkt er onduidelijkheid te zijn over het verlengen van de tijdelijke contracten. “Het gaat om ruim 50 mensen.  Bovendien staan er nog een flink aantal mensen op de wachtlijst die niet weten of ze nog een kans maken op een baan,” aldus Pouw.

De SP pleit voor omzetting van de tijdelijke contracten van deze medewerkers in een vaste arbeidsovereenkomst. “Zij mogen niet de dupe worden van het rijksbeleid en de onzekerheid over de beschikbare middelen. We hebben een meldpunt ingericht om vragen te beantwoorden, te voorkomen dat gemeenten bezuinigen over de ruggen van de medewerkers en zoveel mogelijk de krachten te bundelen,” vertelt het raadslid.

Het tel.nr. van het meldpunt is: 06-25063687, mailen kan ook: wijkbijduurstede@sp.nl

Voor meer informatie: zie ook de fractieblog ‘BIGA-medewerkers de klos?’