Voorzitter Abvakabo in gesprek met Wijkse thuiszorg

18 augustus 2013

Voorzitter Abvakabo in gesprek met Wijkse thuiszorg

Wijk bij Duurstede - Corrie van Brenk, voorzitter van Abvakabo FNV, sprak afgelopen donderdag met medewerkers van De Rode Loper. Dit najaar loopt de CAO van de thuiszorg af. Er zal flink onderhandelt moeten worden. “Het actiecomité Wij zijn de thuiszorg Wijk bij Duurstede heeft al aardig wat acties gevoerd, maar we zijn er nog niet,” aldus Jet Bolhuis. Zij werkt als thuiszorgmedewerker bij De Rode Loper, is vakbondslid, een actieve SP-er en trekker van het actiecomité. Zij was ook aanwezig bij het gesprek met Corrie van Brenk.

Inspirerende bijeenkomst

Het gesprek was voor de vakbond een erg inspirerende brainstormsessie. In Wijk bij Duurstede is de thuiszorg nóg goed geregeld. “Dankzij de creativiteit en betrokkenheid van mensen als Henk Ravenhorst (eigenaar van De Rode Loper), wethouder Jan Burger en goede medewerkers. Maar we zien het op veel plaatsen mis gaan. Daarom zijn de CAO-onderhandelingen, de steun en de acties van medewerkers, zorgvragers, mantelzorgers en politieke partijen van belang,” laat Bolhuis weten.

Rechtvaardige beloning

Corrie van Brenk wilde het fijne weten van de Wijkse thuiszorgorganisatie De rode Loper en tevens de politieke besluiten die in Wijk genomen zijn. In Wijk bij Duurstede worden thuiszorgmedewerkers volgens CAO-VVT beloond. In tegenstelling tot veel andere gemeenten.  “De zelfstandigheid en deskundigheid van medewerkers moet je rechtvaardig belonen,” vertelt Jet Bolhuis. Verder denkt ze dat er hooguit twee hulpverleners over de vloer moeten komen, die samen met de klant de regie voeren. ”En niet heel scala van hulpverleners die rondlopen en totaal niet met elkaar communiceren. Dan verliest de hulpvrager vaak het overzicht en vertrouwen omdat teveel partijen van alles willen en verlangen. Het verstandigste is een thuishulp en een verpleegkundige. Zo blijft de communicatie bij de basis en kan er sneller, effectiever en goedkoper gewerkt worden.”

Corrie van Brenk liet weten het een waardevolle ochtend gevonden te hebben. Ze ziet in de Wijkse aanpak een voorbeeldfunctie, die niet verloren mag gaan. En het actiecomité ‘Wij zijn de thuiszorg’ gaat zeker naar de ‘Dag voor de Zorg‘ op 14 september in Utrecht. Iedereen is daar overigens welkom!