SP opent meldpunt voor problemen thuiszorg

5 augustus 2013

SP opent meldpunt voor problemen thuiszorg

Wijk bij Duurstede, 5 augustus 2013. De SP heeft samen met lokale actiegroep 'Wij zijn de thuiszorg Wijk bij Duurstede' een meldpunt voor problemen in de thuiszorg dat bereikbaar is via tel: 06-25063687 of via de hulpdienst van de SP tel. 06-28319173 of de website van de SP.

“Laat ik duidelijk zijn, zoiets als speelt bij zorgorganisatie Sensire in het oosten van het land is onacceptabel,” aldus SP-raadslid Hans Pouw. Afgelopen week werd duidelijk dat de Achterhoekse thuiszorgorganisatie 1.100 thuishulpen mag ontslaan. Uitkeringsinstantie UWV heeft de ontslagaanvraag goedgekeurd en de werknemers per brief op de hoogte gesteld. Het massaontslag treft 800 vaste krachten plus 300 tijdelijke en gebeurt omdat er nog geen duidelijkheid is of de gemeenten na 1 januari doorgaan met deze dienstverlening. De gemeenten worden immers fors gekort op de bijdragen die ze van de rijksoverheid ontvangen voor de thuiszorg. We hebben als partij berekend dat het in Wijk bij Duurstede om 50 tot 60 hulpen in de huishouding gaat die mogelijk hun baan zullen verliezen als de bezuinigingsplannen van het rijk doorgaan. Door de bezuinigingen in de AWBZ komen daar wellicht nog tientallen banen bij. In de gehele regio gaat het ook hier om vele honderden banen. Maar we geven de strijd niet zomaar op. Nu reeds preventief medewerkers op straat zetten en mensen die hulp nodig hebben die hulp niet meer bieden is voor ons onbespreekbaar!” aldus de SP-er.

Hij wijst er op dat de gemeenteraad een motie heeft aangenomen waarin nadrukkelijk afstand wordt genomen tegen de voorgenomen bezuinigingen. “Ook in bijvoorbeeld de buurgemeente Utrechtse Heuvelrug is dat gedaan. We willen daarom de ontwikkelingen op dit gebied nauwgezet volgen,” besluit Pouw.