Buurtsuper blijft behouden voor Langbroek

5 augustus 2013

Buurtsuper blijft behouden voor Langbroek

Het college van burgemeester en wethouders van Wijk bij Duurstede is blij te kunnen melden dat er straks weer in Langbroek een supermarkt komt. Wethouder Jan Burger heeft de afgelopen samen met woningstichting Volksbelang  gesprekken gevoerd met Spar Nederland en met de twee ondernemers, die onlangs gestopt zijn met supermarkt Attent. De vertegenwoordigers van de Spar Holding hebben laten weten dat er in het dienstencentrum Oranjepoort een nieuwe supermarkt komt.

Twee weken geleden werden de inwoners van Langbroek, maar ook de gemeente en Volksbelang onaangenaam verrast door de plotselinge sluiting van de buurtsupermarkt Attent. Er ging vervolgens een ‘stevige’ brief van de wethouder uit richting Spar Holding, gevolgd door een gesprek.

“De Spar heeft aangegeven zich aan de contractuele verplichtingen van het huurcontract voor het nieuwe dienstencentrum te houden. Ze willen begin december een winkel openen in Oranjepoort en dat is goed nieuws. Ze voeren gesprekken met mogelijke nieuwe ondernemers en daar worden ook het dorpshuis en de woningstichting bij betrokken,” laat SP-wethouder Jan Burger weten.

Tussen de vorige ondernemers en Spar Nederland is een conflict ontstaan, waardoor enkele weken geleden de samenwerking is beëindigd en de huidige Attent aan de Langbroekerdijk is gesloten.

In Oranjepoort vestigen zich straks naast een nieuwe buurtsuper ook de bibliotheek, het dorpshuis, peuterspeelzaal Humpy, een opleidingscentrum van Reinaerde en de Piet de Springerschool. De verdiepingen hierboven bestaan uit 35 (zorg)appartementen, waarvoor de aanmeldingsprocedure al is gestart bij Woningnet.