Stevige Wijkse inbreng bij zorgmanifestatie

10 juni 2013

Stevige Wijkse inbreng bij zorgmanifestatie

Jan Burger bij Zorgmanifestatie
Wijk bij Duurstede/Amsterdam - Thuiszorgmedewerker Jet Bolhuis van de Rode Loper en wethouder Jan Burger (SP) gingen afgelopen zaterdag in discussie met Tweede Kamerlid Otwin van Dijk (PvdA) over de bezuinigingen in de zorg. Ruim 5.000 zorgmedewerkers uit het hele land waren naar het Oosterpark in Amsterdam gekomen voor een manifestatie georganiseerd door Abvakabo FNV. Ook vanuit Wijk bij Duurstede was een bus met actievoerders vertrokken.

De deelnemers aan de manifestatie zijn boos over de plannen die de regering heeft met de zorg. Onder het motto ’Handen thuis, Rutte!’ demonstreerden zij tegen die plannen. Zij verzamelden zich bij de Czaar Peterstraat en liepen naar het Oosterpark, waar de manifestatie werd gehouden. Daar ontmoetten zij in tenten Tweede Kamerleden van CDA, GroenLinks, SP, PvdA, PVV, 50PLUS en VVD om over de plannen te praten.
“De emoties liepen soms hoog op”, vertelt Jet Bolhuis. Dat is volgens haar logisch: “Als de plannen doorgaan, verliezen tienduizenden mensen hun baan. Maar een veelvoud daarvan is hulpvrager van diezelfde verzorgers. Zij komen zonder thuishulp te zitten.”

Jet namens de Wijkse thuiszorgIn een van de tenten ging zij met wethouder Jan Burger in debat met Tweede Kamerlid Otwin van Dijk van de PvdA. Daar waren tientallen medewerkers bij van Sensire, een thuiszorgorganisatie in de Achterhoek, waar het kamerlid in het verleden wethouder was. Daar worden nu honderden zorgmedewerkers ontslagen. “Die mensen zijn terecht boos,” aldus Jet Bolhuis.
Wethouder Jan Burger confronteerde het kamerlid met praktijkgegevens. Volgens de plannen krijgen straks alleen nog mensen die het nodig hebben en het niet kunnen betalen thuiszorg. “Maar de werkelijkheid is dat het merendeel van de mensen die nu hulp krijgt boven de 70 jaar en alleenstaand is en een laag inkomen heeft. Mensen met een hoger inkomen betalen een forse bijdrage of regelen hulp op andere wijze. Dat is niet alleen bij ons zo, maar in heel Nederland. Er wordt in de Tweede Kamer veel te weinig gesproken vanuit de praktijk ,” aldus Burger.

Renske Leijten op thuiszorgmanifestatieOp het centrale podium kwamen sprekers aan het woord als FNV-voorzitter Ton Heerts en SP-leider Emile Roemer. Zanger Gerard Joling verzorgde een optreden.
De Tweede Kamer praat deze week over de kabinetsplannen. Later dit jaar zal ook de Eerste Kamer zich er nog over moeten uitspreken.