Veel steun voor Wijkse zorgverleners

27 mei 2013

Veel steun voor Wijkse zorgverleners

Wijk bij Duurstede - Thuiszorgmedewerkers uit Wijk bij Duurstede strijden voor behoud van werk en de zorg aan cliënten. Enkele tientallen mensen bezochten de bijeenkomst van ‘Wij zijn de thuiszorg Wijk bij Duurstede’ afgelopen woensdag in het muziektheater. Annemiek Couzy van de Abvakabo FNV stak de werkers een hart onder de riem: “De huishoudelijke zorg is van groot belang. We moeten ons niet in de hoek laten zetten. In Amsterdam laten we straks massaal onze stem horen.”

Daarmee verwees Couzy naar de landelijke demonstratie tegen de bezuinigingen van het kabinet op de zorg op 8 juni aanstaande. Tijdens de avond gaven de eerste mensen zich reeds op voor het busvervoer dat door de bond wordt georganiseerd. Het is de bedoeling dat ook vanuit Wijk bij Duurstede weer een bus met hulpen en sympathisanten zal rijden.

De afdelingsvoorzitter van de SP, Frans van der Tol, fungeerde tijdens de avond als gespreksleider. Hij interviewde onder meer mevrouw Van Lieshout. Vanuit haar rolstoel toonde zij haar waardering en gaf aan hoe afhankelijk zij en veel anderen zijn van goede thuiszorg. In Wijk bij Duurstede gaat het om ongeveer 500 huishoudens. Het merendeel van de hulpvragers is overigens ouder dan 70 jaar, alleenwonend en heeft een beperkt inkomen.

Medewerkers vertelden over de verschillende activiteiten die zij de afgelopen tijd hebben ondernomen en troubadour Boudewijn Hansen zorgde voor de muzikale intermezzo’s. Het actielied dat hij spontaan componeerde staat inmiddels op internet. Hansen liet de medewerkers weten dat hij, wanneer mogelijk, ook op 8 juni meegaat naar de demonstratie.

Tenslotte werd de film ‘Dit is de thuiszorg Wijk bij Duurstede’ getoond, waarin Wijkse zorgvragers en zorgverleners aan het woord komen. Een aantal lokale ‘filmhelden’ zat ook in de zaal. Het belang van huishoudelijke hulp wordt heel erg duidelijk gemaakt in deze film, gemaakt door Mandy Bartijn, studente van de School voor Journalistiek in Amsterdam. De indringende film is inmiddels op veel plaatsen getoond en werd met applaus ontvangen. Via de site van de SP of YouTube is de film te zien.

Iedereen die de huishoudelijke zorg een warm hart toedraagt wordt door het comité ‘Wij zijn de thuiszorg Wijk bij Duurstede’ opgeroepen om op zaterdag 8 juni aanstaande in Amsterdam zijn of haar stem te laten horen. Opgeven voor busvervoer kan via de link: http://www.abvakabofnv.nl/nieuws/nieuws/521931-thuiszorg-8-juni-amsterdam