Tientallen thuiszorgmedewerkers uit regio demonstreren

7 april 2013

Tientallen thuiszorgmedewerkers uit regio demonstreren

Wijkse thuiszorg in aktie!
Heuvelrug/Wijk bij Duurstede - Enkele tientallen medewerkers in de thuiszorg uit de Utrechtse Heuvelrug en Wijk bij Duurstede zijn zaterdag naar Den Haag gegaan om te protesteren tegen de bezuinigingen op huishoudelijke hulp. Met ongeveer zesduizend demonstranten uit het hele land hielden zij een protestmars. Ook werd een petitie tegen de kabinetsplannen met 138.000 handtekeningen aangeboden aan staatssecretaris Martin van Rijn.

Jet Bolhuis van ‘Wij zijn de thuiszorg Wijk bij Duurstede’ kijkt tevreden terug op de demonstratie: “Het is geweldig om met een volle bus met collega’s en sympathisanten vanaf het gemeentehuis naar Den Haag te gaan. Normaal gesproken werken we allemaal heel zelfstandig en los van elkaar. Alleen al in onze eigen gemeente dreigen zo’n 90 banen te verdwijnen als de kabinetsplannen doorgaan. Solidariteit is daarom van groot belang. Maar het zijn niet alleen de thuiszorgmedewerkers die hun baan verliezen. Ook al die mensen die van onze hulp afhankelijk zijn, zijn straks de dupe. Ook daar doen we natuurlijk voor!”

In Wijk bij Duurstede zijn de afgelopen weken 1.200 handtekeningen opgehaald tegen de plannen van de kabinet Rutte II voor de bezuinigingen in de thuiszorg. Ook die zijn tijdens de manifestatie door de vakbond Abvakabo FNV aan de regering aangeboden.

SP-wethouder Jan Burger uit Wijk bij Duurstede vergezelde met een aantal partijgenoten de huishoudelijk medewerkers en liet daarmee zijn steun blijken: “De plannen van de regering leiden tot nog meer werkloosheid en een enorme verschraling van de zorg. De thuiszorg moet juist versterkt worden om dure zorg in instellingen te voorkomen. We kunnen de kosten in de zorg terugdringen door mantelzorg te steunen en nog meer een beroep te doen op vrijwilligerswerk. Maar er zijn grenzen. De gemeenten staan straks voor een onmogelijke opgave met de huidige bezuinigingen. Ik sta daarom voor honderd procent achter de acties van de thuiszorgmedewerkers.”