“Wij zijn de Thuiszorg” vraagt raad om steun

23 maart 2013

“Wij zijn de Thuiszorg” vraagt raad om steun

23-03-2013 • Wijk bij Duurstede - “Volgens mij zijn de bezuinigingen op de thuiszorg van dit kabinet het einde van onze beschaving. Daarom is er 6 april een landelijke demonstratie in Den Haag waar we met flink wat bezorgde Wijkenaren naar toe gaan. Ik roep u op om mee te gaan. Deze plannen treffen iedereen. Wij hebben u gekozen om de belangen van de Wijkse bevolking te vertegenwoordigen. Daarom rekenen wij van het comité Wij zijn de Thuiszorg Wijk bij Duurstede op uw steun.” Met deze woorden besloot Jet Bolhuis van het actiecomité haar betoog tijdens de raadsvergadering, gevolgd door een luid applaus.

Bolhuis gaf een duidelijk beeld van het belang van haar werk als thuiszorgmedewerker toen zij insprak op 19 maart: “Wij zijn niet slechts een soort werkster maar negen van de tien keer zijn wij ook die vinger aan de pols. Je komt als thuishulp vaak als eerste hulpverlener over de vloer en probeert een inschatting te maken van de leefsituatie. Je signaleert of de klant nog wel in een menswaardige omgeving woont, of zij of hij nog deelneemt aan de samenleving. Eet de klant nog goed? Gaat het koken nog wel goed? Hoe zit het met iemand zijn gezondheid, zowel fysiek als mentaal?”

“Het is belangrijk om eerst een vertrouwensband op te bouwen met je klant. Vaak voor het eerst in hun leven krijgen ze te maken met een wildvreemde in huis die aan al hun spullen gaat zitten. Die hun sanitair schoonmaakt, kasten overhoop haalt, door het hele huis loopt te stofzuigen. Voor de klant is het vaak niet makkelijk om voor het een deel van zijn zelfstandigheid op te moeten geven. Daar moet een thuishulp rekening mee houden want geen mens is hetzelfde,” licht Bolhuis haar vak toe.

De regering wil 75% bezuinigen op het gemeentelijk budget voor thuiszorg. In Wijk bij Duurstede zullen naar verwachting 400 van de 500 thuiszorgklanten het zonder zorg moeten doen. Bovendien dreigen 90 banen in de thuiszorg verloren te gaan. Daarom houdt actiecomité ‘Wij zij de Thuiszorg’ ook een handtekeningenactie.

“Op zaterdag 30 maart proberen we bij Winkelcentrum de Horden zoveel mogelijk handtekeningen op te halen. Dus als de Wijkse bevolking ons wil steunen, kom en teken”, zegt Bolhuis strijdbaar.
Iedereen die mee wil naar de demonstratie kan gebruik maken van gratis busvervoer: opgeven via www.strijdvoorthuiszorg.nl, of informeer bij: Frans van der Tol, tel.nr. 0343-571635.