Avond over bezuinigingen in de zorg

22 januari 2013

Avond over bezuinigingen in de zorg

Wijk bij Duurstede - Op vrijdag 25 januari aanstaande organiseert de SP in Wijk bij Duurstede een avond over de toekomst van de huishoudelijke zorg. De partij heeft een rapport geschreven over de bezuinigingsplannen van het kabinet Rutte II. “Die plannen zijn desastreus. Als het doorgaat krijgt de gemeente een korting van 75% op de gelden voor de huishoudelijke zorg. Dat betekent geen hulp meer voor zo’n 400 Wijkse gezinnen en voor 90 zorgmedewerkers dreigt ontslag,” aldus SP-raadslid Hans Pouw.

Tijdens de bijeenkomst worden de plannen van de regering voor de zorg en de gevolgen hiervan landelijk en in Wijk bij Duurstede uitgelegd en besproken.“In Wijk bij Duurstede gaat het om een bezuiniging van 800.000 euro per jaar. Dat gaat grote problemen opleveren. En dan te bedenken dat het vooral ouderen boven de 70 jaar, alleenstaanden en mensen met een laag inkomen zijn die nu hulp krijgen vanuit de Wmo,” vertelt Hans Pouw.

De SP wil samen met zorgverleners, vakbonden, zorginstellingen en belangenorganisaties aan de slag om te proberen de bezuinigingen terug te draaien. Naast leden zijn daarom ook belangstellenden van harte welkom tijdens de informatiebijeenkomst. De avond wordt gehouden in het muziektheater aan de Rijnstraat en begint om 20.00 uur.

In een panel met Jan Oechies, fysiotherapeut en raadslid, wethouder Jan Burger van Zorg en Wmo en enkele thuiszorgmedewerkers zal worden uitgelegd wat de maatregelen voor de Wijkse huishoudens, thuiszorgmedewerkers en mantelzorgers betekenen.