Nieuwe start Stichting Wijksport

27 juli 2012

Nieuwe start Stichting Wijksport

Wijk bij Duurstede - Het lijkt er op dat er na de zomer een vernieuwde Stichting Wijksport komt. Afgelopen voorjaar was er veel gedoe rondom de beheersorganisatie van sportpark Mariënhoeve. Drie bestuursleden van de stichting stapten op na een mogelijke afsluiting van de stroom op het sportpark. En bestuurders van sportverenigingen spraken in de gemeenteraad hun onvrede uit over het functioneren van de stichting. “Er is hard gewerkt om de boel weer op orde te krijgen en door iedereen”, vertelt SP-wethouder Jan Burger.

Namens het college trok wethouder Burger afgelopen periode bestuurlijk de kar van de ‘actie schoon schip’: “Voor de duidelijkheid wil ik nogmaals zeggen dat er is vooral hard is gewerkt door de direct betrokkenen. Door de twee nog zittende bestuursleden, de inzet van de verenigingen, de betrokken ambtenaar en anderen die met welkome adviezen een bijdrage hebben geleverd.”

Zo zijn diverse organisatorische en financiële problemen op het sportpark aangepakt. Er liggen nu jaarrekeningen over 2010 en 2011 en alle financiële discussiepunten en nog openstaande zaken tussen de individuele verenigingen en Wijksport zijn in beeld gebracht en voor een groot deel opgelost. “Er liggen nu voorstellen om de laatste centenkwesties te regelen. Eind augustus worden daarover de knopen doorgehakt”, laat de wethouder weten.

Een belangrijk punt van aandacht is daarnaast de zeggenschap van verenigingen over de gang van zaken op Mariënhoeve. De statuten van de stichting worden aangepast. Er is uitgebreid gesproken met de verenigingen en de nog zittende bestuursleden over nieuwe statuten. Het uitgangspunt is nog steeds het zelfbeheer van het sportpark door Stichting Wijksport.

“Maar de verenigingen krijgen veel meer invloed op het te voeren beleid. Er komt een algemene commissie van advies en een financiële commissie. En de gemeente krijgt een duidelijke rol als toezichthouder. Ook dat bleek bij de oprichting van Wijksport niet voldoende te zijn geregeld”, geeft Jan Burger als toelichting. De nieuwe statuten zijn inmiddels door de notaris uitgewerkt en naar de verenigingen gestuurd. Ook daarover wordt eind augustus nog een laatste maal met de betrokkenen gesproken en vervolgens een besluit genomen.

Met die statuten, een schone financiële lei en een open manier van werken en communiceren lijkt de weg open voor een herstart van Stichting Wijksport en het benoemen van nieuwe bestuursleden. Dat gaat na de zomer gebeuren. Tevens wordt dan de plannenmakerij voor een nieuwe sport-/turnhal op Mariënhoeve weer opgepakt. Dat doet overigens VVD-wethouder Carel van Gelder. Hij is sinds twee maanden weer aan de slag als wethouder en neemt het stokje over wat betreft de toekomst van het sportpark.