SP trakteert Wijkse leraar

10 maart 2012

SP trakteert Wijkse leraar

Wijk bij Duurstede - Onder het motto “De koek is niet op, het moet anders worden verdeeld” heeft de SP de leraren in de gemeente Wijk bij Duurstede de afgelopen dagen getrakteerd op koek. Dinsdag hebben leraren actie gevoerd tegen de bezuinigingen op passend onderwijs.

Door bezuinigingen van €300 miljoen wordt er gekort op begeleiding van leerlingen met specifieke leerproblemen en staan er in het onderwijs zo’n 6000 banen op de tocht. Het kabinet investeert echter €250 miljoen voor prestatiebeloning in het onderwijs. Hier zijn de vakbonden heel kwaad over.

De SP heeft de stakende leraren in de gemeente een hart onder de riem willen steken. Het motto slaat op het feit dat er aan de ene kant bezuinigd wordt terwijl er op andere terreinen wel degelijk geïnvesteerd kan worden. “De Nederlandse leraar zit niet te wachten op prestatiebeloning en we moeten niet bezuinigen op de aller-kwetsbaarste leerlingen. Ook in Wijk zullen scholen op begeleiding moeten bezuinigen. Dit valt niet meer uit te leggen en daarom steunen wij de onderwijsacties,” aldus Robbie Dekker van de SP.

De acties werden ook zeer gewaardeerd in het veld. Zo was Carine Sprokkereef, werkzaam op een basisschool in Wijk, zeer enthousiast. “Het was een zeer ondersteunende actie voor onze school. We hebben ook veel positieve reacties gehad van ouders en andere mensen die met het onderwijs sympathiseren,” aldus Sprokkereef.