SP organiseert bijeenkomst over nieuwe Wet Werken naar Vermogen

27 maart 2012

SP organiseert bijeenkomst over nieuwe Wet Werken naar Vermogen

Wijk bij Duurstede - Op woensdag 4 april aanstaande organiseert de SP in Wijk bij Duurstede een bijeenkomst met als titel: Armoede werkt niet! “Het gaat om de nieuwe Wet Werken naar Vermogen. We willen in gesprek gaan met de mensen die hiermee te maken krijgen en wat we lokaal met WSW-ers, Wajongers en mensen met een bijstandsuitkering aan de gevolgen van de Wet kunnen doen”, aldus afdelingsvoorzitter Robbie Dekker.

In de gemeente Wijk bij Duurstede krijgen zo’n 450 mensen met de nieuwe regeling te maken. Maar ook iedereen met nog een keuring voor de boeg, wordt door de bezuinigingsmaatregelen getroffen. “Het kabinet wil landelijk 60.000 banen in de sociale werkvoorziening schrappen, dat is zo’n tweederde van het huidige aantal WSW-ers. Inmiddels is al een huishoudtoets ingevoerd voor bijstandsgerechtigden: thuiswonende kinderen moeten hun ouders gaan onderhouden. Verder verdwijnt het minimumloon en wordt de uitkering voor jonggehandicapten verlaagd”, somt Dekker de belangrijkste maatregelen op.

Vanaf 1 januari 2013 wordt de Wet Werken naar Vermogen ingevoerd. Tegelijkertijd is dan de gemeente verantwoordelijk voor de uitvoering. “Onze wethouder Jan Burger gaat met belangenorganisaties aan de slag om te kijken hoe we het een en ander hier het beste vorm kunnen geven. En hoe we het beleid zo sociaal mogelijk kunnen organiseren”, vertelt Dekker. SP-wethouder Jan Burger is tijdens de bijeenkomst dan ook aanwezig om vragen te beantwoorden. Tweede Kamerlid Sadet Karabulut bespreekt de grootste veranderingen.

De bijeenkomst wordt op woensdagavond 4 april gehouden in het Feuniksgebouw aan het Walplantsoen 14 en begint om 20.00 uur. “Iedereen is welkom om zijn mening te laten horen of vragen te stellen. Ook is het belangrijk dat ouders en familieleden van mensen die met de nieuwe wet te maken krijgen langs komen”, besluit Robbie Dekker.

In de aanloop naar de bijeenkomst worden op verschillende plaatsen in de gemeente folders verspreid. Voor meer informatie kunt u mailen naar wijkbijduurstede@sp.nl