Begrotingsdebat chaotisch maar met resultaat

10 november 2011

Begrotingsdebat chaotisch maar met resultaat

WIJK BIJ DUURSTEDE - Na een erg rommelige vergadering heeft de gemeenteraad afgelopen dinsdag de begroting voor het komende jaar goedgekeurd. “We zijn tevreden met het resultaat, want de pijn van de bezuinigingen wordt eerlijk verdeeld. Bovendien worden verenigingen en voorzieningen zoveel mogelijk ontzien. Jammer genoeg was de begrotingsvergadering zelf was niet voor herhaling vatbaar,” vat SP-fractievoorzitter Jeroen Brouwer samen.

De gemeente moet vanaf 2012 jaarlijks een bedrag van een miljoen euro, oplopend tot zo’n twee miljoen euro in 2015, bezuinigen. “Dat is heel fors. Een groot deel van de bezuinigingen wordt gedragen door de eigen organisatie en besparingen op zaken als inkoop. De tarieven stijgen beperkt. Daarnaast heeft het college vooral ingezet op bezuinigingen op structuren en zaken efficiënter organiseren en leveren ook maatschappelijke organisaties een bijdrage,” vertelt Brouwer.

Er bleven wat de SP betreft een paar knelpunten over en daarover zijn met andere partijen moties en amendementen ingediend. Zo werden uiteindelijk de muziekverenigingen ontzien, wordt er minder bezuinigd op de VVV, de muziekscholen en onderwijsbegeleiding en blijven de lantaarnpalen in het buitengebied branden. “Met deze wijzigingen zijn we heel tevreden en voor de meeste punten hebben we ook zelf voorstellen ingediend,” aldus Brouwer.

Verder wordt de onroerend zaakbelasting, OZB, iets minder verhoogd en is er een beperkte buffer voor het afdekken van nieuwe risico’s opgenomen. “Hiervoor is extra geld vrijgekomen uit de aanbesteding op huishoudelijke middelen van de WMO. Dat geld is bijvoorbeeld van belang omdat we binnenkort nog spreken over noodzakelijke investeringen in schoolgebouwen,” legt de SP-er uit.

Uiteindelijk duurde de begrotingsvergadering, die om 4 uur ‘s middags was begonnen, tot ruim na middernacht. “Tja, dat was niet echt een plezierig gebeuren. Er waren heel veel amendementen die op elkaar leken, maar telkens net weer even anders waren. Er lag een zogenaamde tegenbegroting van GroenLinks en de PvdA op tafel waar we niets mee konden, omdat het geen bezuinigingen opleverde en onvoldoende onderbouwd was. Die beide partijen kwamen bovendien met nogal wat aantijgingen die nergens op sloegen. Een coalitiegenoot ging onverwacht toch niet mee met een voorstel om de hondenbelasting af te schaffen. En er werd vooral eindeloos veel herhaald. Kortom, met zo’n avond behaal je als politiek niet de schoonheidsprijs,” eindigt Brouwer.