Jan Burger te gast bij Prinsjesdagdebat

26 september 2011

Jan Burger te gast bij Prinsjesdagdebat

WIJK BIJ DUURSTEDE – Naast het taalgeweld in de Tweede Kamer hebben lokale politici gedebatteerd over de begroting van de Rijksoverheid. In De Balie, aan het Leidsche Plein in Amsterdam, kwamen bestuurders, op Prinsjesdag, bijeen om te spreken over de gevolgen van de miljoenennota voor gemeenten en de inwoners. Naast burgemeesters en wethouders van grote plaatsen mocht ook Jan Burger aanschuiven. “Ondanks de verschillende partij politieke afkomst, concludeerden we allemaal wel dat het rijk een groot deel van de problemen op de bordjes legt van de gemeenten”, vertelt Burger.

Binnenlands Bestuur, vaktijdschrift voor bestuurszaken, en De Balie, bekend debatcentrum in Amsterdam, organiseerden het debat waarbij de vraag of alles over de schutting werd gegooid, centraal stond. “In drie gespreksronden kwamen de burgemeesters Onno Hoes, Maastricht, Bernt Schneijders, Haarlem, Hubert Bruls, Venlo, en de wethouders Korrie Louwes, Rotterdam, Erik de Ridder, Tilburg, Carolien Gehrels, Amsterdam, Ton Schroor, Groningen en Michiel van Wessem, Arnhem aan het woord.”

Natuurlijk kwamen de bezuinigingen en de doorwerking op financiële posities van gemeenten aanbod. De conclusie van de lokale bestuurders was duidelijk: de problemen worden door het rijk inderdaad voor een groot deel op het bordje van de gemeenten gelegd. Burger gaf ook aan dat er kansen liggen. “Bijvoorbeeld bij de nieuwe Wet Werken naar Vermogen. De ‘schotten’ tussen de Wajong, de WSW en de bijstand worden weggehaald en uitkeringsgelden kunnen gebruikt worden om zoveel mogelijk mensen aan werk te helpen.”

Maar de Wijkse SP-er zag net als zijn collega’s de risico’s vooral toenemen. “Nu al betalen vrijwel alle gemeenten mee aan de bijstand. In totaal komen de gemeenten dit jaar zo’n 700 miljoen tekort op de bijstandsuitkeringen. Die bedragen kunnen straks nog fors hoger worden. Om zaken op te lossen zullen beleidsterreinen zoals zorg en werkgelegenheid anders moeten worden ingericht. Er wordt veel gevraagd van de mensen zelf en maatschappelijke organisaties. Maar daarvoor is het wel van groot belang dat de lusten en lasten van de crisis eerlijk worden verdeeld en het rijk de problemen niet over de schutting gooit.”