Wmo-loket zeer succesvol

10 juli 2011

Wmo-loket zeer succesvol

WIJK BIJ DUURSTEDE - Steeds meer Wijkenaren weten het Wmo-loket in het Oude Postkantoor te vinden. Het aantal vragen om informatie, advies of ondersteuning is in 2010 fors gestegen (van 3396 vragen in 2009 naar 4375 vragen in 2010). Het aantal vragen om een voorziening is ook gestegen. In 2009 werden 767 aanvragen gedaan voor een Wmo-voorziening. In 2010 waren dat er 884. “Die cijfers tonen aan hoe succesvol ons loket opereert,” aldus SP-wethouder Jan Burger. Het Wijkse Wmo-loket dient inmiddels als voorbeeld voor andere gemeenten.

Sinds oktober 2007 heeft de gemeente Wijk bij Duurstede een eigen Wmo-loket. Begin 2009 is het loket verhuisd naar het gebouw van het oude postkantoor tegenover het gemeentehuis. Het Wmo-loket zit hier samen met stichting Binding. Hierdoor is er een intensieve samenwerking ontstaan met bijvoorbeeld de consulent mantelzorgondersteuning, het signaleringsnetwerk, sociaal raadslieden en diverse welzijnsdiensten als het ouderenwerk, vrijwilligerssteunpunt en buurtbemiddeling. In 2009 is bovendien de Regionale Sociale Dienst aangehaakt met speekuren en bijzondere projecten. “Het Wmo-loket is daarmee een vraagbaak geworden waar mensen terecht kunnen voor allerlei vragen op het gebied van zorg, wonen, welzijn en een uitkering. En belangrijk: er wordt goed samengewerkt. Hulpvragers worden niet van het kastje naar de muur gestuurd,” legt Jan Burger uit.

In 2010 is na goed overleg met organisaties voor belanghebbenden de Wmo-verordening aangepast. De nieuwe verordening heeft geen belemmerend effect gehad op het aantal aanvragen. Met de verschillende maatregelen is de toename van de kosten bij de Wmo wel beperkt gebleven.

Opvallend is verder dat het aantal aanvragen voor een scootmobiel is gedaald. Dit is te verklaren door een andere werkwijze, waarbij niet alleen getoetst wordt of mensen deze nodig hebben, maar ook wat achter de vraag schuil gaat en of de vraag op een andere wijze op te lossen is. Samen met de gemeenten Bunik, De Bilt en Zeist beschikt de gemeente over een depot van hulpmiddelen. Hieruit worden middelen herverstrekt. De doorlooptijd van het depot is hoog, hetgeen betekent dat veel hulpmiddelen daadwerkelijk opnieuw worden ingezet.

In januari 2010 zijn tenslotte nieuwe aanbieders van hulp bij het huishouden aan de slag gegaan. De wachtlijsten die destijds waren ontstaan vanwege de problemen bij Vitras/CMD zijn geheel verdwenen.