Actie SP voor avondspreekuren huisartsen

8 mei 2011

Actie SP voor avondspreekuren huisartsen

WIJK BIJ DUURSTEDE - De SP heeft een actiesite geopend waarin zij een arts werft voor het houden van avondspreekuren in Wijk bij Duurstede. SP-raadslid Gert de Heus: “Het is een ludieke actie, maar met een serieuze ondertoon. We zijn al jaren bezig met het uitbreiden van de huisartsenzorg in onze gemeente. Er zijn handtekeningenacties verzameld, onafhankelijke onderzoeken gehouden en er is geld beschikbaar. Onze huisartsen twijfelen nu of ze het moeten doen. Wij maken hiermee duidelijk dat onze inwoners, die uiteindelijk de zorgpremies betalen, ook iets te zeggen hebben.”

Op de site ‘avondspreekuur.nu’ kunnen mensen reageren. Daar is ook alle informatie te vinden over de verschillende activiteiten die de afgelopen jaren door de SP en anderen zijn georganiseerd voor een beter bereikbare huisartsenzorg in de avond- en weekenduren. “Laat duidelijk zijn dat we geen problemen hebben met de kwaliteit van de zorg in onze gemeente. Het is vooral de afstand tot de huisartsenpost in Houten die bezwaren oplevert. We zijn erg blij dat zorgverzekeraar Agis de bereidheid toont om extra diensten van huisartsen richting de bevolking te financieren. Kortom, alle mogelijkheden om er samen iets moois van te maken zijn aanwezig,” aldus De Heus.

Eind 2009 bleek uit een uitgebreid en onafhankelijk onderzoek dat een eigen huisartsenpost in Doorn voor de inwoners van de gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Wijk bij Duurstede niet mogelijk was. “Dat was onze grootste wens. Een eigen post voor de avonduren en de weekenden, gecombineerd met de buitenpolikliniek van het Diaconessenhuis waar de 70.000 inwoners uit beide gemeenten terecht zouden kunnen,” vertelt het raadslid.
Een dergelijke post bleek financieel wel haalbaar, maar zou leiden tot een gehele herschikking van alle posten in de regio en daar wilden de diverse zorgpartijen vooralsnog niet aan beginnen. Het advies was daarom om voorzichtiger te beginnen met gezamenlijke avondspreekuren van de Wijkse huisartsen, waar men voor spoedgevallen en reguliere afspraken terecht zou kunnen.

“Alle partijen, zowel zorgaanbieders als cliëntenorganisaties vonden dat een uitstekend idee. We moeten dat dus gewoon heel serieus bekijken,” besluit Gert de Heus, die hoopt dat er veel reacties op de actiesite binnenkomen.