Achtste AED kast geplaatst in Langbroek.

15 maart 2011

Achtste AED kast geplaatst in Langbroek.

Woensdag 9 maart onthulde Wethouder Robbert Peek samen met Daan van Ee van het RABO stimuleringsfonds de AED kast in Langbroek. In twee donaties bracht het stimuleringsfonds de ruim € 3.000,00 bijeen voor deze kast.

Voorzitter Jan Oechies van AED HartstikkeNodig roemde het RABO stimuleringsfonds voor deze actie. Hij citeerde daarbij de Libanese schrijver Kahlil Gibran: Beschouw geld niet als bezit maar als een verantwoordelijkheid om er de juiste bestemming aan te geven. De SP'er Oechies vertelde dat hij komende woensdag samen met zijn partijgenoot, wethouder Jan Burger de afrondende gesprekken gaat voeren met de RAVU. Zoals het er naar uitziet kan op korte termijn het convernant worden gesloten tussen de Gemeente, de RAVU en de Stichting AED HartsikkeNodig.

Kort daarna worden wij als eerste gemeente aangesloten op de alarmcentrale van 112. Door een bericht op de mobiele telefoon worden 10 van de bijna 200 Wijkse vrijwilligers opgeroepen om eerste harthulp te bieden. Vijf van hen worden eerst langs de dichtstbijzijnde AED kast gestuurd die op afstand door 112 is geopend. Komende week wordt de kast onthuld bij de familie Hilhorst. "Sprak Hart van Nederland kortgeleden van een unieke situatie in Twente waarbij een inwoner zijn eigen AED in een AED kast bij de voordeur had gehangen. Wij kennen deze situatie bij de familie Hilhorst al sinds de zomer van 2010. In de week daarna wordt een kast opgehangen aan de gevel van garage Beijer. Dit is ook een hele belangrijke plek voor een deel van de Heul, de Geer en het nieuw te bouwen Revius.

Tenslotte de tiende kast in de binnenstad. Het geld voor deze kast is bijeen gebracht door de Wijkse bevolking door de December loterij. Via de lokale kranten werd de bevolking gevraagd waar de kast moet komen te hangen. De mening was unaniem: op het midden van de Markt. Inmiddels heeft Joost Vernooij eigenaar van de Engel ingestemd met de plaatsing van de kast tegen de voorgevel van zijn restaurant. Het is voor Oechies samen met zijn bestuursleden Wil van Dam, Henk Huisman en techneut Chris van Dam helemaal duidelijk dat deze kast door onze Burgervader zal worden onthuld.

Hiermee wordt een initiatief dat aan de SP bestuurstafel is ontstaan en door een initiatief voorstel van onze Henriëtte Sanders de onvoorwaardelijke steun van de gemeente kreeg, bekroond.