SP wil onderzoek naar zwembad op industrieterrein

23 februari 2011

SP wil onderzoek naar zwembad op industrieterrein

WIJK BIJ DUURSTEDE - De komende periode wordt er in Wijk gesproken over de toekomst van zwembad Wicky de Viking. Het huidige contract van de gemeente met de eigenaar van de sporthal en het zwembad loopt in 2015 af. Vooruitlopend daarop onderzochten een aantal mensen, waaronder leden van de SP, de mogelijkheden voor een nieuw zwembad. “Ons eigen industrieterrein biedt daarbij kansen. In combinatie met de levering van restwarmte door bedrijven. Dat willen we onderzocht hebben”, meldt SP-fractievoorzitter Jeroen Brouwer.

Voor kleinere gemeenten zijn zwembaden duur. Vooral de personeelskosten en de energiekosten, respectievelijk goed voor rond de veertig en dertig procent van de totale kosten, drukken op de exploitatie. De SP bekeek de mogelijkheden om daar wat aan te doen. Zo kwam de partij uit op het industrieterrein, waar veel bedrijven met een overschot aan warmte zitten. “Die moeten zij kwijt. Sommige doen dit door er energie van te maken voor hun bedrijfsvoering, via bijvoorbeeld warmtekrachtkoppeling. Toch blijft er warmte over en die moet ergens naartoe. Daar zit misschien een mogelijkheid”, aldus Brouwer.

Met de restwarmte kunnen onder andere woningen, ziekenhuizen en bedrijven worden verwarmd. “Maar volgens de kenners die wij gesproken hebben zeker ook een zwembad. Nu is het voor Wijkse bedrijven niet altijd rendabel om de warmte om te zetten en gaat deze letterlijk de lucht in, of via het oppervlaktewater naar het kanaal”, vertelt de SP’er, “Vandaar dat we willen dat het college bekijkt of het interessant voor ons zwembad. Dat zou dubbele winst betekenen. De bedrijven betalen minder voor het lozen en een zwembad kan de energiekosten flink terugbrengen.”

Tevens kunnen de personeelskosten omlaag door bijvoorbeeld meer gebruik te maken van mensen van de BIGA-groep. “Met een opleiding kunnen zij het bad wellicht onderhouden of de secretariële zaken voor een deel overnemen. Dat kan meegenomen worden bij de plannen voor een Wijkse Werkvoorziening, om mensen met een arbeidsbeperking zoveel mogelijk in de eigen gemeente te laten werken”, besluit Brouwer.