Interview met statenkandidaat Robbie Dekker

20 februari 2011

Interview met statenkandidaat Robbie Dekker

WIJK BIJ DUURSTEDE - Op woensdag 2 maart aanstaande worden de verkiezingen gehouden voor de Provinciale Staten, het nieuwe provinciebestuur. Op nummer 15 van de SP-lijst staat Robbie Dekker. Hij is lid van het afdelingsbestuur van de SP in Wijk bij Duurstede en druk in de weer met de campagne voor de statenverkiezingen. Tijd voor een korte kennismaking.

Wie is Robbie Dekker?

Ik ben langere tijd actief voor de SP en woon nu ongeveer vijf jaar in Wijk bij Duurstede. Mijn leeftijd is 34 jaar, ik ben docent, getrouwd en heb twee kleine kinderen.

Robbie Dekker

Wat vind je van het nieuwe provinciehuis?

De voormalige Fortis-kantoren die de provincie heeft gekocht kosten 83 miljoen euro en zijn veel te groot. Het bestaande gaat voor 22 miljoen van de hand, omdat het niet opgeknapt kon worden. Een slechte zaak dus en het zijn de inwoners die daarvoor betalen.

Wordt er zoveel geld verspild?

De provincie is inderdaad niet zuinig. Zo’n 25% van de loonkosten gaat bijvoorbeeld op aan het inhuren van adviseurs. De gedeputeerden laten zich daarnaast rondrijden in dure auto’s en intussen hebben gewone mensen geen flauw idee wat er in Utrecht allemaal wordt besloten.

Gebeurt er nog iets goeds?

Natuurlijk, de ondersteuning om de woningbouw op gang te helpen is bijvoorbeeld prima. De regiotaxi moet blijven rijden en het stimuleren van nieuwe zorgprojecten is eveneens welkom.

Wat wil de SP de komende periode aanpakken?

De jeugdzorg moet zorgvuldig overgaan naar de gemeenten. We willen verder dat de provincie zich inzet voor het bouwen van betaalbare woningen. Ook voor middeninkomens, want die dreigen de dupe te worden van Europees en rijksbeleid. En er kunnen veel meer mensen worden ingezet met een arbeidsbeperking.

Wat hebben deze verkiezingen met de Eerste Kamer te maken?

De leden van Provinciale Staten in ons land kiezen de Eerste Kamer. Dat zijn zogenoemde getrapte verkiezingen. Kortom, de winnaars van deze verkiezingen halen de meeste zetels in de Eerste Kamer. Vandaar de verkiezingsleus: Protest. Nu SP! Want de Eerste Kamer beoordeelt de wetsvoorstellen van het kabinet Rutte.