Tomatensoep in trek op Kerstmarkt

12 december 2010

Tomatensoep in trek op Kerstmarkt

WIJK BIJ DUURSTEDE - “Wie wil er een kop warme soep? Tomatensoep voor iedereen! En een sociaal en strijdbaar 2011 toegewenst!” Leden van de SP-afdeling Wijk bij Duurstede zijn duidelijk zichtbaar op de Kerstmarkt. De folders en de soep worden door veel voorbijgangers aangepakt. “Ik denk dat we in totaal wel zo’n 1.500 bekers tomatensoep hebben uitgedeeld,” laat afdelingsvoorzitter Sjoerd Uitslag weten.

Voor de Kerstmarkt op 12 december heeft de SP-afdeling speciaal de rode SoePexpres naar Wijk bij Duurstede gehaald. Het is een busje met een grote aanhanger in de vorm van een tomaat, waarop grote ketels staan te pruttelen.
Volle dienbladen met bekers tomatensoep zijn in een mum van tijd leeg en worden in een rap tempo weer bijgevuld. “Lekker en mag ik gelijk wat vragen?” zegt een voorbijganger tegen wethouder Jan Burger. “Dat is nou precies de bedoeling. Zo’n drukbezochte Kertmarkt is een mooi moment om met de mensen in gesprek te gaan. Bijvoorbeeld over de bezuinigingen of andere zaken die spelen,” vertelt raadslid Hans Pouw, die zelf ook veelvuldig door omstanders wordt aangesproken.

SoepexPress

In de plaatselijke folder geeft de SP-afdeling met voorbeelden aan hoe zij zich inzet voor de woningbouw en de zorg.
Even verderop verkoopt een SP-er loten voor de laatste AED-kasten die er in Wijk bij Duurstede moeten worden geplaatst. De lokale stichting AED HartstikkeNodig wil begin volgend jaar aangesloten zijn op de alarmcentrale en dat er in alle buurten dag en nacht van dergelijke apparaten voor getrainde vrijwilligers beschikbaar zijn. Wijk bij Duurstede is dan de eerste gemeente in de provincie met een dergelijk systeem dat kan worden ingezet bij hartfalen.