Raad steunt motie ‘armoede werkt niet’

15 november 2010

Raad steunt motie ‘armoede werkt niet’

Armoede werkt niet
WIJK BIJ DUURSTEDE - De gemeenteraad van Wijk bij Duurstede maakt zich ernstig zorgen over de effecten van het kabinetsbeleid voor inwoners die afhankelijk zijn van een Wajong-, WSW- of WWB-uitkering. De motie ‘Armoede werkt niet’, ingediend door de SP, kreeg steun van een meerderheid van de raad. “De plannen van het Kabinet Rutte treffen de mensen met een arbeidsbeperking. Zo wordt een derde van de banen in de sociale werkvoorziening geschrapt. Dat moet anders”, laat raadslid Gert de Heus weten.

Bij de behandeling van de gemeentelijke begroting werd er uitgebreid gesproken over de sociale zekerheid. De SP vindt dat bijvoorbeeld de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) zich meer moet inspannen om de belangen van mensen met een arbeidsbeperking te verdedigen. “Het mag gewoon niet zo zijn dat de rekening van de kredietcrisis wordt neergelegd bij mensen met een handicap en hun familieleden”, aldus Gert de Heus.
Volgens de SP betreft het in de gemeente Wijk bij Duurstede enkele honderden gezinnen die door de kabinetsplannen getroffen worden Zo worden de uitkeringen de komende jaren gekort en zijn er minder middelen beschikbaar voor reïntegratie.

Intussen onderzoekt wethouder Jan Burger met zorginstellingen, de Regionale Sociale Dienst en de Sociale Werkvoorziening de mogelijkheden om te komen tot een Wijks werkbedrijf voor mensen met een arbeidsbeperking.