Hartveilig weer dichterbij

27 september 2010

Hartveilig weer dichterbij

AEDWIJK BIJ DUURSTEDE – Op dinsdag 28 september onthult directeur bestuurder Gerrit Nellestein van Volksbelang een door de woningstichting gefinancierde AED-kast aan de gevel van Bakboord 17. Het is van de vele kasten die komen gaat. “Volgende week, 6 oktober, krijgt het nieuwe gezondheidscentrum in Cothen er eentje. En binnen afzienbare tijd wordt een kast geplaatst op het Veilingterrein, waarvoor de Willem van Abcoudestichting de financier is. Dat zijn vier van de negen geplande kasten”, vertellen Wil van Dam, Henk Huisman en Jan Oechies namens initiatiefnemende stichting AED Hartstikke Nodig.

De stichting wil dit jaar nog een kast plaatsen in de Wijk de Geer.
Jan Oechies: “Wij hebben de vereniging van eigenaren van Villa Napoli gevraagd of de kast die is gefinancierd door de RABO bank in hun pand mag worden geplaatst. Begin volgend jaar willen wij dan nog kasten plaatsen ergens op sportpark Mariënhoeve, in de binnenstad van Wijk en het centrum van Langbroek. Maar het blijft wel een enorme klus om de financiering van de AED kasten voor elkaar te krijgen.”

Het gaat ook goed met de vrijwiligersbrigade. Op maandag 4 oktober komt deze vanaf 19.30 uur bij elkaar in de raadszaal op het gemeentehuis. Gastspreker is John van Engelen, manager van de Regionale Ambulance Voorziening Utrecht, de RAVU.

“Hij vertelt dat het Wijkse AED-project op korte termijn wordt aangesloten op de 112 alarmcentrale, dat bestuurd wordt door de RAVU. Iedereen die een hartstilstand krijgt is gebaat bij snelle hulp. Hoe eerder er gereanimeerd en gedefibrilleerd wordt, des te beter”, vult Wil van Dam aan.

De kracht van het systeem is het samenbrengen van een slachtoffer, een burgerhulpverlener en een beschikbare AED. Nadat 112 is gebeld en er geconstateerd is dat het om een reanimatie gaat, wordt vanuit de meldkamer het alarmsysteem voor de vrijwilligers van AED HartstikkeNodig opgestart.
“Op het moment dat de meldkamer de postcode ingeeft van de locatie waar het slachtoffer zich bevindt, gaat het alarmsysteem aan het werk. Het systeem zoekt in een straal van 1000 meter rondom de postcode en huisnummer van de plaats van het slachtoffer naar ingeschreven burgerhulpverleners, die middels twee berichten gevraagd wordt te helpen en een AED te halen. Van Engelen komt laten zien hoe de samenwerking tussen de RAVU en ons nu werkt”, eindigt Van Dam.