Uitslag Wijk bij Duurstede bij landelijke verkiezingen

12 juni 2010

Uitslag Wijk bij Duurstede bij landelijke verkiezingen

WIJK BIJ DUURSTEDE - De SP heeft goed gedaan bij de landelijke verkiezingen. “We hebben hier 1.436 stemmers, oftewel zo’n 10,3% van het totaal aantal stemmen behaald. De leden die de afgelopen weken zo hard gewerkt hebben tijdens deze campagne mogen trots zijn op dit resultaat,” aldus afdelingsvoorzitter Sjoerd Uitslag. De uitslag van de verkiezingen in Wijk bij Duurstede volgt overigens de landelijke trend.

Vergeleken met vier jaar geleden, toen onder leiding van Jan Marijnissen de partij landelijk een enorme groei doormaakte, daalde de SP met 4,9%. In maart van dit jaar behaalde de partij tijdens de gemeenteraadsverkiezingen 14,4% van de stemmen.

Sjoerd Uitslag: “We worden door veel mensen door onze lokale werkzaamheden bijzonder gewaardeerd. Met deze landelijke verkiezingen hadden we rekening gehouden met verlies. In de peilingen doen we het immers al een tijdje niet zo goed. Ik vind dat onze nieuwe lijsttrekker Emile Roemer er in twee maanden tijd in geslaagd is om ons toch weer op de kaart te zetten.”

Uitslagen andere partijen

Ruim een kwart van de Wijkse stemmers (25,5%) koos overigens voor de VVD, die daarmee ruimschoots de grootste partij is geworden. Bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2006 was dat 16,6%. De PvdA kreeg 15,7% van de stemmen tegen 18,0% vier jaar geleden. De PVV groeide met bijna 10% van de stemmen bij: van 5,7 naar 15,4%.
Het CDA leed, net als elders in het land, een dramatische nederlaag. Van de 30,2% in 2006 is nog maar 12,9 % over. GroenLinks klom van 4,4 naar 6,6% procent van de stemmen, D66 steeg van 1,7 naar 6,9%. De Christen Unie kreeg 2,5 % van de Wijkse stemmen, tegen 3,6% vier jaar geleden. De SGP groeide van 1,9 naar 2,2% en de Partij voor de Dieren daalde tenslotte van 1,9 % in 2006 naar 1,2% nu.