SP vormt college met CDA en VVD

2 mei 2010

SP vormt college met CDA en VVD

WIJK BIJ DUURSTEDE – De SP vormt met CDA en VVD het nieuwe college in Wijk bij Duurstede. Deze week is een onderhandelingsakkoord gesloten. Op dinsdag 18 mei aanstaande kiest de gemeenteraad de wethouders. Namens de SP wordt de huidige wethouder Jan Burger voorgedragen om in het college zitting te nemen. Afdelingsvoorzitter en onderhandelaar Hans Pouw: “We nemen onze verantwoordelijkheid. Bovendien hebben we belangrijke zaken vastgelegd, bijvoorbeeld op het gebied van zorg en volkshuisvesting.”

De verkiezingsuitslag van begin maart maakte al duidelijk dat er een geheel nieuw college in Wijk bij Duurstede zou komen. De drie linkse partijen PvdA, SP en GroenLinks verloren hun meerderheid, omdat de PvdA twee van de vier zetels verloor. De VVD werd met vier zetels de grootste partij in de Wijkse gemeenteraad en mocht de onderhandelingen starten.

“Daarbij werd ook de SP uitgenodigd. Hoewel we liever een college hadden gevormd met GroenLinks er bij, bleek dat niet mogelijk. We hebben daarop onze verantwoording genomen om gesprekken te starten met VVD en CDA. Ik vind dat we dat naar onze kiezers toe verplicht zijn. Ook de SP heeft namelijk bij de afgelopen verkiezingen gewonnen en we zijn de grootste linkse partij geworden,” vertelt Hans Pouw.

Hij is tevreden met het eindresultaat van de onderhandelingen: “De komende periode blijven we 40% bouwen in de sociale sector. Ook de zorgvoorzieningen krijgen de nodige aandacht, zoals het opzetten van een hospice, het plaatsen van goed bereikbare AED’s en het verbeteren van de eerste lijns hulpverlening. Daarnaast investeren we in onderwijs en veiligheid. En grote projecten als het nieuwe Oranjehof in Langbroek worden voortvarend voortgezet.”

Belangrijk punt van discussie waren de bezuinigingen. “Er komen forse rijkskortingen op de gemeente af. We moeten de gemeentelijke boekhouding op orde houden. Voor de SP geldt dat juist bij ombuigingen de solidariteit voorop staat. De komende tijd zullen de bezuinigingen nader worden ingevuld. Dat wordt een hele grote uitdaging. Vooralsnog gaan we met vertrouwen aan de slag. De afgelopen weken is gebleken dat we als drie partijen op veel punten voor het Wijkse belang gaan en dat de verschillen veel kleiner zijn dan in de landelijke politiek,” besluit de afdelingsvoorzitter van de SP.