Jeroen Brouwer op landelijke lijst SP

30 mei 2010

Jeroen Brouwer op landelijke lijst SP

WIJK BIJ DUURSTEDE - De kranten staan er vol van en op televisie wordt het ene debat na het andere gehouden. Bijna niemand ontkomt aan de komende verkiezingen voor de Tweede Kamer. Op de kandidatenlijst van de SP prijkt de naam van Wijkenaar Jeroen Brouwer. “Dat is omdat wij hier in vier jaar tijd hebben laten zien waar de SP voor staat: open, eerlijke en sociale politiek,” vertelt hij.

Politieke partijen trekken alle registers open om hun boodschap deze dagen aan de man te brengen. “Tijdens debatten is het vaak vliegen afvangen geblazen, terwijl de reclames over de televisie vliegen. Wij laten op onze manier ook lokaal zien waar we voor staan. Zo waren we aanwezig vorige week aanwezig bij de trekkertrek, de avondvierdaagse en de vrijwilligersmarkt. Overal met onze boodschap: het is tijd voor de grote schoonmaak,” begint Brouwer.

De fractievoorzitter van de SP in de Wijkse gemeenteraad staat op 9 juni op de kieslijst. “Maar wel ergens onderin hoor. Dus de kans dat ik echt naar Den Haag vertrek is niet heel groot,” lacht hij. Om vervolgens serieuzer verder te gaan. “Maar de landelijke kiescommissie wilde graag iemand uit Wijk bij Duurstede op de lijst. Dat zie ik als een bijzondere waardering voor alles wat we hier als afdeling in ruim vier jaar hebben opgebouwd.”
Want de SP-er meent dat de afdeling en zijn fractie met wethouder Jan Burger heeft laten zien dat ‘schoonmaken’ en echt anders besturen daadwerkelijk mogelijk is. Brouwer: “Vier jaar geleden begonnen we met een flink financieel gat in de begroting van meer dan een miljoen euro. Vorig week is met de jaarrekening gebleken dat het vorige college geëindigd is met een klein overschot, van 61 duizend euro. Dat is een mooi resultaat. Daarbij komt dat dit op een sociale manier is gegaan, met een goed minimabeleid, verbeteringen in de zorg, meer sociale woningbouw. Beleid dat samen met organisaties en inwoners wordt gemaakt.”

In ons land moeten grote economische problemen worden opgelost. De SP kiest ook hier voor een grote schoonmaak. “De belangrijkste vraag tijdens deze verkiezingen is wie de crisis betaalt. Durven we werkelijk de bonuscultuur aan te pakken, de hypotheekaftrek te beperken tot een normaal bedrag en zijn we nog zo solidair dat we de mensen die ziek zijn, of gehandicapt echt durven te beschermen? Wij willen als SP landelijk bezuinigen zonder het sociale beleid uit het oog te verliezen. Dat kan, want dat hebben we lokaal inmiddels wel bewezen, en dat blijven we bewijzen. Zo zijn we er nu bijvoorbeeld voor de chauffeurs van van Beek, die hun baan dreigen te verliezen” besluit Jeroen Brouwer.