Coalitiebesprekingen VVD, SP en CDA in openbaarheid

23 maart 2010

Coalitiebesprekingen VVD, SP en CDA in openbaarheid

Sinds afgelopen weekend is duidelijk dat de VVD, de SP en het CDA met elkaar de coalitiebesprekingen willen voeren. Gisteravond hebben de drie partijen gesproken over het inschakelen van een formateur. Ook is een aantal procesafspraken gemaakt, zodat het proces vanaf het begin voor iedereen duidelijk is

Formateur
De heer Jaap Jongejan is benaderd om als formateur aan de slag te gaan. Hij woont in Wijk bij Duurstede en is voorzitter van CNV Vakmensen, een bond met 135.000 leden, werkzaam in onder meer industrie, voeding, vervoer en bouwsectoren. Verder is de heer Jongejan onder meer medeoprichter/ bestuurslid van het Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie (NCSI) en is hij voorzitter van Werkartaal Flex, een stichting ter bevordering van de kansarmen.

Technisch voorzitter
De heer Jan van der Laag, fractievoorzitter VVD, treedt op als voorzitter van de coalitiebesprekingen. Hij zal dit doen in nauwe samenspraak met formateur Jaap Jongejan.

Afspraken
Alle partijen zijn het er over eens, dat de besprekingen vanaf de start in openbaarheid moeten plaatsvinden. De komende dagen leveren de drie partijen een lijst aan met speerpunten voor het coalitieprogramma. Naar aanleiding daarvan worden de openbare bijeenkomsten ingepland. Per speerpunt worden gastsprekers uitgenodigd, zodat de partijen zich een goed beeld kunnen vormen van de huidige situatie en van de ontwikkelingen. Daarna maken de drie partijen hun wensen en voornemens over de verschillende speerpunten kenbaar.

Openbare bijeenkomsten op dinsdagavond 6 april en zaterdag 10 april
Op dinsdagavond 6 april is de eerste openbare bespreking. Dan staat Veiligheid centraal. De bijeenkomst wordt gehouden in de raadzaal van het gemeentehuis en start om 19.30 uur. Onder meer wordt burgemeester Guus Swillens uitgenodigd om zijn visie op Veiligheid aan de partijen te geven.

Verder is er een openbare bespreking op zaterdag 10 april om 10.00 uur, meer informatie wordt op korte termijn verstrekt. Een programma voor beide bijeenkomsten wordt binnenkort kenbaar gemaakt via de lokale media en de gemeentelijke website. Natuurlijk houden we u ook op de hoogte middels de website van de SP.