Raad stemt in met investeringen Cothen

4 februari 2010

Raad stemt in met investeringen Cothen

COTHEN - “De komende jaren wordt er flink geïnvesteerd in Cothen. Nieuwe woningen op De Kamp en het Stookerterrein. De belangrijkste verkeersknelpunten worden aangepakt en de sporthal krijgt een opknapbeurt.” Hiermee vat SP-raadslid Gert de Heus de plannen samen, die deze week unaniem door de gemeenteraad werden aangenomen. “Bovendien zijn de plannen in goed overleg met organisaties en vertegenwoordigers uit Cothen opgesteld. De complimenten zijn voor al die mensen”, voegt hij daaraan toe.

Samen met twee meedenkgroepen zijn de bouwplannen voor De Kamp en het Stookerterrein gemaakt. In de Kamp komen 102 nieuwe huizen. Op het voormalige Stookerterrein komen er 26, waarvan 16 seniorenwoningen. “Het gaat om allerlei woningtypen. Ze worden gebouwd voor de Cothense bevolking. En ruim 40% behoort tot de categorie sociale woningbouw”, zegt De Heus, “Seniorenwoningen midden in het centrum van het dorp, bij de molen en de supermarkt. Dat is dus een prima plek voor ouderen om te wonen.”

Tijdens de voorbereidende bijeenkomsten constateerde De Heus al dat er veel draagvlak is voor de plannen. “Een belangrijk voorstel betreft ook het aanpakken van de bestaande verkeersknelpunten, op de Dorpsstraat en de Willem Alexanderweg. Ook worden een aantal maatregelen getroffen om het autoverkeer te weren van de smalle Kerkweg. Dat is mooi”, laat hij weten.

Tenslotte ontvangt de Sportstichting Cothen een bedrag van 150.000 euro voor het opknappen van de kleedkamers en een aantal andere noodzakelijke werkzaamheden aan sporthal Rijnsloot. “Die plannen zijn in goed overleg met de sportstichting opgesteld. In Cothen is altijd heel veel met zelfwerkzaamheid opgepakt. De financiële steun is dan ook meer dan terecht. Alles bij elkaar zijn de plannen een mooi voorbeeld van hoe wij als partij graag zien dat plannen door het gemeentebestuur worden opgesteld. Voor en door de mensen, om te wonen, sporten en veilig verkeer!”, eindigt De Heus.