Lijstverbinding SP met PvdA en GroenLinks

27 februari 2010

Lijstverbinding SP met PvdA en GroenLinks

De SP heeft samen met de PvdA en GroenLinks bij de gemeenteraadsverkiezingen een lijstverbinding. Maar wat houdt dat in? Een korte uitleg door SP-afdelingsvoorzitter Hans Pouw. “Er zijn in Wijk bij Duurstede in totaal 19 zetels te verdelen. Elke partij krijgt op basis van het aantal gekregen stemmen een aantal zetels toegewezen. Maar er blijven bij elke partij ook stemmen ‘over’, die niet voldoende zijn voor een extra zetel. En er blijven daarmee zetels over: de zogenaamde restzetels.”

Er zijn ingewikkelde spelregels om te bepalen hoe restzetels verdeeld worden. “Bij een lijstverbinding zijn partijen in staat meer restzetels binnen te halen dan zonder lijstverbinding. Partijen die zo’n verbinding aangaan tellen hun reststemmen bij elkaar op en maken zo meer kans dat de restzetels bij één van hen terecht komt. Wie van de deelnemende partijen binnen de lijstverbinding de extra restzetel(s) krijgt is afhankelijk van de uitslag. Van de regeling wordt gebruikgemaakt door partijen die zich verwant voelen,” vertelt Hans Pouw.

Een lijsterbinding gaat dus alleen over restzetels. De SP doet geheel zelfstandig aan de gemeenteraadsverkiezingen in Wijk bij Duurstede mee en zal ook na de verkiezingen haar eigen koers bepalen. “We hebben dus voor een lijstverbinding met de PvdA en GroenLinks gekozen, omdat wij eventuele restzetels graag ‘links’ willen houden,” besluit Pouw.