2. Natuur en milieu: nog een wereld te winnen

15 februari 2010

2. Natuur en milieu: nog een wereld te winnen

Wereldwijd staan natuur en milieu onder druk door de nog steeds aanwezige (lucht)vervuiling, de ontbossing en het broeikaseffect. Bovendien zullen de traditionele energiebronnen uitgeput raken. Ook op lokaal gebied is het belangrijk dat alles wordt gedaan om natuur en milieu te beschermen. Wijk bij Duurstede heeft een enorme rijkdom en verscheidenheid aan natuur, zowel wat betreft dieren, als planten en biotopen.

Uiteraard moeten we daar zuinig op zijn. Waardevolle natuurgebieden in de gemeente, ook binnen de bebouwde kom, dienen te worden beschermd en daar waar mogelijk te worden uitgebreid. Dit geldt in ieder geval voor het gebied langs de Kromme Rijn, de groenstroken langs de grachten, de Kasteeltuin, de uiterwaarden en het Hordenpark en het Dorestad plantsoen in De Heul. De komende jaren kunnen de uiterwaarden zich ontwikkelen tot een nieuw natuurgebied. De uiterwaarden moeten wel toegankelijk zijn, bijvoorbeeld door het aanleggen van wandel- en/of kanoroutes en het plaatsen van bankjes.

Gert de Heus

SP-raadslid Gert de Heus: “We moeten ons blijven verzetten tegen de voorgenomen slibstort in De Gravenbol. Dat is voor onze inwoners een belangrijke recreatieplas. Het water en de bodem zijn daar schoon en dat moet vooral zo blijven.”

De gemeente moet zuinig omgaan met het aanwezige groen. Karakteristieke bomen moeten worden geregistreerd. Het kappen van bomen wordt door middel van vergunningverlening in de hand gehouden. Het blijft moeilijk om inwoners te bewegen om binnen onze gemeente de fiets te nemen in plaats van de auto. Wij zullen op straat naar de mensen luisteren en hun plannen om ‘Wijk op de fiets’ te krijgen inventariseren.

De gemeentelijke bouwverordening kan effectief worden gebruikt om het gebruik van gevaarlijke en verdachte bouwmaterialen tegen te gaan en duurzaam en milieuvriendelijk bouwen te bevorderen. Dit geldt voor nieuwbouw- en ook voor stadsvernieuwingsprojecten. Projecten op het gebied van woningisolatie dienen te worden voortgezet. Nieuwbouwwoningen kunnen per definitie energiezuinig worden gebouwd. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van het systeem van koud- en warmwateropslag.

Initiatieven op het gebied van alternatieve energieopwekking verdienen steun. Het gebruik van zonnecollectoren en -boilers moet meer gestimuleerd worden. Daarnaast dient de opwekking van elektriciteit via windenergie binnen de gemeentegrenzen onderzocht te worden. Het Amsterdam-Rijnkanaal is de meest voor de hand liggende locatie voor het plaatsen van windmolens.

Het schoonmaken en onderhouden van groen in de wijken moet zoveel mogelijk in samenspraak en samenwerking met de bewoners uit die wijken gebeuren. Onderzocht dient te worden of het beheer op daarvoor geschikte terreinen door middel van schapen kan plaatsvinden. Verder is een actief hondenpoepbeleid gewenst. In alle wijken dienen hondenpoepvrije gebieden, maar ook hondentoiletten/ruige stroken aanwezig te zijn.