1. Wonen: Een actief grondbeleid en vooral bouwen

15 februari 2010

1. Wonen: Een actief grondbeleid en vooral bouwen

Wonen bepaalt in belangrijke mate het welzijn van mensen. Een gezonde, sociale, veilige en prettige omgeving om in te verblijven is van groot belang. Dat geldt voor zowel de woning als voor de woonomgeving. De gemeente dient daarin een blijvend toenemende en actieve rol te spelen, samen met Woningbouwstichting Cothen, woningstichting Volksbelang en andere maatschappelijke stromingen.

De landelijke overheid geeft al een aantal jaren ruim baan aan ‘de markt’. Daarmee neemt het belang van het gemeentelijk volkshuisvestingsbeleid alleen maar toe. De SP kiest daarbij voor een actief grondbeleid en het hebben en houden van voldoende regie bij het ontwikkelen van grote bouwplannen. Bij belangrijke projecten voert wat ons betreft de gemeente zelf de grondexploitatie uit. Dat betekent dat de gemeente in ieder geval een belangrijk deel van de grond in eigendom heeft, zorg draagt voor het bouw- en woonrijp maken en vervolgens de grond uitgeeft aan de woningstichtingen, of als vrije kavel, of aan een bouwbedrijf.

Gerry Odijk

“De SP is een actieve partij en roept mensen op om samen aan de slag te gaan. Voor Cothen is de bouw van woningen van het zorgcentrum bij het dorpshuis een goede zaak. Verder hebben we woningen nodig: op het Stookerterrein en De Kamp, vooral voor starters en ouderen. En we moeten de verkeersveiligheid in de Dorpsstraat en Willem Alexanderweg aanpakken,” aldus Gerrie Odijk, woonachtig in Cothen en actief SP-lid.

Voor de SP geldt dat de gemeente bij nieuwe woningen onderscheid moet maken. Prioriteit is het huisvesten van diegenen die nu onvoldoende aan bod komen. Mensen die nu inwonen. Mensen die op een aangepaste woning wachten. Mensen met kinderen die wel eens van de flat af willen. Dat betekent prioriteit voor sociale woningbouw. Wij willen woningen die kwalitatief goed zijn, milieu vriendelijk zijn vervaardigd, energie zuinig zijn en een lange periode mee kunnen gaan. Bovenal moeten de woningen betaalbaar zijn.

Goede cijfers, actuele prognoses en zicht op woonwensen zijn van belang voor een doeltreffend volkshuisvestingsbeleid. Op grond van de verwachtingen over de behoefte aan woningen dient de gemeente voortvarend aan de slag te gaan om met name meer betaalbare, kwalitatief goede woningen en/of appartementen te bouwen voor ouderen en starters op de woningmarkt.

Om aan de woningbehoefte van de lokale bevolking te voldoen moeten jaarlijks circa 150 woningen bijgebouwd worden. De afgelopen jaren is in samenspraak met omwonenden een groot aantal plannen ontwikkeld: ouderenwoningen in De Engk, starterwoningen bij Steenstraat 14, de Geer II in Wijk bij Duurstede, Stookerterrein en De Kamp in Cothen en Uem en Wennekes en Oranjehof in Langbroek. Plannen waarbij wordt uitgegaan van grotere aantallen sociale woningbouw (oplopend tot 40%). Het is nu tijd om die plannen tot uitvoer te brengen. En die woningen moeten ook vooral lokaal worden toegewezen.

Woningonderhoud en -verbetering is ook van belang. Daarover dient goed overleg plaats te vinden met de beide woningstichtingen. Stadsvernieuwing vindt op dit moment vooral plaats in de wijk De Engk. Het nieuwe Ewoud & Elisabeth Gasthuis wordt in 2010 gebouwd, met daarnaast 30 ouderenwoningen. Dat is een goed resultaat. Ook de verdere voortgang van het verbeteren van de wijk dient in samenspraak met bewoners voortvarend aangepakt te worden. Woningstichting Volksbelang dient zich hiervoor eveneens nadrukkelijk in te zetten.

De gemeente dient de komende tijd van het wijkgericht werken een echt speerpunt te maken. Wijkgericht werken is het aanpakken van de leefomgeving in samenwerking met de burgers. Bij wijkgericht werken zijn de gemeente, alle dienstverlenende instellingen, organisaties als de woningstichtingen en de bewoners betrokken. Daartoe behoort fatsoenlijk onderhoud van straten en groen, veilige speelmogelijkheden voor kinderen maar ook inzet van diensten vanuit bijvoorbeeld onderwijs en welzijnswerk. Samen kunnen mensen iets van hun buurt maken!