Raad stemt in met plannen Oranjehof

16 januari 2010

Raad stemt in met plannen Oranjehof

WIJK BIJ DUURSTEDE – De mensen op de bomvolle tribune, gevuld met leden van SVL en andere belangstellenden uit Langbroek, keerden na de raadsvergadering tevreden huiswaarts. De gemeenteraad stemde unaniem in met de plannen voor Oranjehof. SVL krijgt een nieuwe accommodatie en op de huidige voetbalvelden komen een woonzorgcomplex, een nieuw dorpshuis, de supermarkt en andere voorzieningen. “Bovendien worden er honderd woningen gebouwd. Langbroek kan hiermee echt vooruit”, laat Jeroen Brouwer weten.

De SP-fractievoorzitter, voor deze keer als CDW-er met een SVL-sjaal om, sprak zijn waardering uit voor het vele werk. Het was voor hem een schoolvoorbeeld van anders besturen. “De betrokkenheid uit de gemeenschap is groot. Het bestuur en actieve leden van SVL en alle andere vertegenwoordigers vanuit het dorp die een flinke bijdrage hebben geleverd aan de totstandkoming van de plannen verdienen een compliment. Dankzij hun inzet kunnen jongeren in het dorp wonen, ouderen in het zorgcomplex en SVL krijgt een superaccommodatie”, vindt hij.

SVL

Jan Burger voerde als verantwoordelijk wethouder voor het project Oranjehof het woord. Ook hij wees nog eens op de manier waarop de plannen zijn gemaakt: Echt voor en door de Langbroekse gemeenschap. “Dat begon al bij de eerste initiatieven en bij de keuze voor het stedenbouwkundig bureau. Als je dan ziet dat dergelijke projecten gemiddeld zeven jaar duren en dit in tweeënhalf jaar uit de grond is gestampt. Dat maakt het een dubbel succes.”

De SP-wethouder verwees twee moties van CDA en PCG, waarvan één gesteund werd door Burgerbelangen, naar de prullenbak. Daarin werd opgeroepen om binnen twee maanden alle contracten te sluiten met belanghebbenden en bovendien de bestaande Piet de Springerschool in de zogenoemde multifunctionele accommodatie (het woonzorgcomplex met het dorpshuis en de andere voorzieningen) op te nemen. “De planvorming ligt op schema. De partijen moeten de ruimte krijgen om nadere afspraken te maken. Over de toekomst van de Piet de Springerschool is er over twee weken duidelijkheid”, vertelde Burger, die ook de andere politieke partijen aan zijn zijde vond.

De gemeenteraad stemde vervolgens unaniem in met de voorliggende plannen en de benodigde financiële middelen. Dit voorjaar wordt gestart met de verplaatsing van de sportvelden. “Begin 2011 begint de bouw van de multifunctionele accommodatie. Daarna worden de woningen en het landschapspark in een periode van zo’n drie jaar gebouwd. Dan heeft Langbroek echt het nieuwe dorpscentrum dat het verdient”, aldus Brouwer.