Meer dan duizend handtekeningen voor ‘65 blijft 65’

27 september 2009

Meer dan duizend handtekeningen voor ‘65 blijft 65’

WIJK BIJ DUURSTEDE - De SP-Tweede Kamerleden Fons Luijben en Paul Ulenbelt ondersteunden afgelopen zaterdag de lokale SP-leden bij hun handtekeningenactie in het kader van de ‘65 blijft 65’-actie. Op het Shanty-festival stond de SP op vele plaatsen. “We hebben nu in het totaal meer dan 1.100 handtekeningen opgehaald. Zo laten al die mensen zien het oneens te zijn met de verhoging van de AOW-leeftijd”, meldt fractievoorzitter Jeroen Brouwer.

Op het zonnige Shanty-festival kregen de SP-ers veel bijval. “Natuurlijk zijn er ook mensen voor de verhoging. Maar de meeste tekenen wel. Er zijn ook veel mensen die we met argumenten hebben over kunnen halen”, aldus Brouwer. “Wat dat betreft hadden we met Fons en Paul natuurlijk twee goede mensen bij ons. Zij zijn de trekkers van de landelijke actie. Dat geeft zo´n actie altijd iets extra´s.”

Ook de inzet van de rollatorkruier, een combinatie van een rollator en kruiwagen, was een succes. “Mensen zagen ons aankomen met dat ding en vroegen natuurlijk direct wat het was. We benadrukken dat mensen in bijvoorbeeld de bouwsector straks achter de rollator met een kruiwagen lopen. Mensen realiseren zich hierdoor hoe het inderdaad door kan spelen”, legt de SP-er uit.

De handtekeningen kwamen met honderden tegelijk binnen. Het mooie weer en de gezellige sfeer deden de rest. “De mensen kwamen soms echt van ver. We hebben handtekeningen van mensen uit Medemblik, uit Nederweert. Dat is toch een mooi compliment voor de organisatie van het Shanty-festival. Zij maakt echt mooie reclame voor onze gemeente. Voor ons toont het aan dat de mensen overwegend tegen het verhogen van de pensioenleeftijd zijn. We hopen dat hiermee de politici in Den Haag eens wakker worden”, eindigt Brouwer.

Met het nummer '65 jaar, trillend op mijn benen' is de SP inmiddels ook een mediacampagne gestart tegen de verhoging van de AOW-leeftijd. Het nummer is een bewerking van '32 jaar: Sinds een dag of twee' van Doe Maar. Frits Lambrechts neemt de zang voor zijn rekening. Onder andere Thé Lau, Henny Vrienten, Bob Fosko en Agnes Kant werkten mee. De clip is te downloaden via www.sp.nl.