SP Provincie Utrecht: Geen vergunning voor slibstort Gravenbol

28 augustus 2009

SP Provincie Utrecht: Geen vergunning voor slibstort Gravenbol

UTRECHT - De SP-fractie in Provinciale Staten van Utrecht verzet zich tegen de plannen van Recreatieschap Utrechtse Heuvelrug en Krommerijn om slib te storten in recreatieplas de Gravenbol (Dooie Arm) bij Wijk bij Duurstede. Ton Witteman van de SP-statenfractie: “De provincie mag het niet laten gebeuren dat deze mooie plas wordt opgeofferd aan een gemakzuchtige afvaldump.”

Het Recreatieschap wil een twintig meter diep gat in recreatieplas de Gravenbol deels dichten met slib, en zo de plas weer veilig maken volgens de regels van de provincie. Het slib zou vermengd worden met 20% huisafval.

Onder de bevolking is het verzet tegen deze handelwijze groot en ook de gemeenteraad van Wijk bij Duurstede heeft zich bij unanieme motie uitgesproken tegen dit plan. Dat de plannen regelrecht ingaan tegen de wensen van de inwoners en de gemeenteraad van Wijk bij Duurstede duidt volgens de SP op gebrekkige communicatie tussen gemeente en provincie. Het is volgens de statenfractie van de SP bovendien niet duidelijk welke risico’s de stort heeft op het milieu en de gezondheid van recreanten.

Rijkswaterstaat heeft inmiddels een vergunning afgegeven. Of een vergunning vanuit de provincie afgegeven is of wordt, is niet duidelijk.

De SP heeft daarom over de kwestie vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten en eist een toezegging dat de provincie zich financieel en moreel aansprakelijk stelt als de slibstort schade zou opleveren aan omgeving en milieu.

Eén van de vragen die Ton Witteman stelt is: “In hoeverre is vergunningverlening in strijd met het beleid om de uiterwaarden tot ecologische structuur om te bouwen en de terughoudendheid die de minister heeft bij het verstrekken van toestemming voor het storten van slib?” Minister Cramer van VROM heeft een commissie ingesteld onder voorzitterschap van Lambert Verheijen, Dijkgraaf van het waterschap Aa en Maas. Deze commissie heeft in juni verslag uitgebracht van haar bevindingen. Vóór oktober is nog geen nieuw beleid te verwachten.