Rijksbijdrage voor bouw woningen Veilingpark

30 augustus 2009

Rijksbijdrage voor bouw woningen Veilingpark

WIJK BIJ DUURSTEDE – De gemeente Wijk bij Duurstede ontvangt van de rijksoverheid een bijdrage van 300.000 euro voor het vlottrekken van de woningbouw op het Veilingpark. Het college overlegt met ontwikkelaar Bouwfonds nog over de inzet van de middelen. Belangrijke voorwaarde is dat de bouw dit jaar aanvangt. “Dat betekent dat we dus wel heel veel vaart moeten maken,” laat wethouder Jan Burger weten.

Minister Van der Laan voor Wonen, Wijken en Integratie heeft in totaal 100 miljoen euro aan rijksbijdragen toegekend voor de bouw van 15.000 koop- en duurdere huurwoningen.
Gemeenten met woningbouwprojecten die door de economische crisis stil dreigen te vallen, konden voor 15 juli aanvragen indienen voor de stimuleringsregeling. De middelen zijn bedoeld om de teruggang in de bouwproductie door de economische crisis en terugval van werkgelegenheid te beperken. In totaal zijn er 155 gemeenten die subsidie ontvangen, waaronder dus Wijk bij Duurstede. Het gaat bij het Veilingpark om de tweede fase van de bouwlocatie voor de realisatie van 36 koopwoningen.

Vorige maand kreeg de gemeente nog de toezegging van de provincie Utrecht voor een bijdrage van 1,4 miljoen euro voor de ontwikkeling van locaties waar met name woningen in de sociale sector zijn gepland. Het gaat daarbij om zo’n 180 huizen en appartementen. Die zijn gepland aan de Steenstraat in Wijk bij Duurstede, het Stookerterrein in Cothen, het voormalige terrein van Uem en Wenekes in Langbroek en het Oranjehof, eveneens in Langbroek.

In totaal kan Wijk bij Duurstede nu dus 1,7 miljoen besteden om de bouw van bijna 220 woningen op gang te brengen. Gesteld kan worden dat de gemeente niet alleen actief is in het aanvragen van bijdragen voor het bouwen van woningen, maar ook nog eens succesvol bij het daadwerkelijk binnenhalen van die subsidies.
SP-wethouder Jan Burger: “Ja, we hebben de afgelopen tijd samen met onze bouwpartners verschillende goede plannen gemaakt. En onze medewerkers zijn erg actief geweest om de provincie en het rijk daar op te wijzen. We overleggen nu met de woningbouwstichtingen en ontwikkelaars over hoe we zo snel mogelijk aan de slag kunnen. De bouw van deze woningen is goed voor de economie en de werkgelegenheid, maar minstens zo belangrijk voor onze woningzoekenden. We slaan dus twee vliegen in één klap.”