Uitslag verkiezingen EP in de Gemeente Wijk bij Duurstede

6 juni 2009

Uitslag verkiezingen EP in de Gemeente Wijk bij Duurstede

De Uitslag van de verkiezingen voor een nieuw Europees Parlement hebben ook in Wijk bij Duurstede geleid tot forse verschuivingen. Ook hier is de PVV de grote winnaar. In vergelijking met de vorige verkiezingen gaat de winst van de PVV vooral ten koste van de grote partijen CDA, PvdA en VVD. Vooral de PvdA verliest veel stemmen. De SP behaalt iets meer stemmen, terwijl naast de PVV vooral D66 het goed doet.

Uitslag Wijk bij Duurstede EP 2009

De SP is ten opzichte van vijf jaar geleden gegroeid. Daarmee is opnieuw een verkiezingszege behaald. De sprong was echter veel minder groot dan de afgelopen verkiezingen voor de gemeenteraad, de Tweede Kamer en de Provinciale Staten. In vergelijking met de uitslagen van die laatste verkiezingen is de 7.9% van nu ook aanzienlijk lager. LPF en Europa Transparant deden dit keer niet mee.

Gert de Heus, SP-raadslid in Wijk bij Duurstede, is toch wat teleurgesteld: “We hebben uitvoerig campagne gevoerd. We hadden toch op meer stemmen gehoopt. Deze verkiezingen gaan dan wel over Europa en de opkomst is laag, maar er vallen nog veel stemmen te winnen voor bijvoorbeeld de komende verkiezingen voor de gemeenteraad in maart volgend jaar. Verder maken veel mensen ook in onze gemeente duidelijk dat ze het volstrekt oneens zijn met het kabinetsbeleid en veel minder invloed willen vanuit Brussel. Het is wel jammer dat die mensen vooral op de PVV hebben gestemd en niet op ons. Aan de andere kant hebben we toch een kleine winst geboekt ten opzichte van de vorige verkiezingen voor het Europees Parlement in 2004. Dat is natuurlijk heel mooi!”