Fractieoverleg goed bezocht

10 mei 2009

Fractieoverleg goed bezocht

Afgelopen donderdag hielt de SP een open fractieoverleg. Tijdens dit overleg is iedereen welkom een zegje te doen over de Wijkse politiek. Dit keer had de SP bezoek van Jan Oechies, hij vertelde over zijn plannen voor een Wijkse hospice. Daarnaast kwamen Mark Bos, Peter Ent en Thomas Jansen langs om te vertellen over hun Aktie “Red de Gravenbol, denk Helder”, tegen de slibstort in de Gravenbol. “Beide initiatieven konden rekenen op het enthousiasme van de SP-fractie”, meldt fractievoorzitter Jeroen Brouwer.

Een Wijkse hospice, een plaats in Wijk bij Duurstede waar patiënten die ongeneeslijk ziek zijn, tot aan hun dood worden verzorgd. Een initiatiefgroep ging op onderzoek uit, waarbij bleek dat dit zeker een basisvoorziening is, waar behoefte aan is. Raadslid Henriëtte Sanders onderstreept dit; “Door de huiselijke sfeer wordt dit als aanganemer ervaren dan een ziekenhuisomgeving, terwijl er toch nog voldoende medisch personeel aanwezig is. De plannen zoals de initiatiefgroep ze gepresenteerd heeft, zien er heel goed uit.”

Ook actiegroep ‘Red de Gravenbol, denk helder!’ kwam langs. Zij deed onderzoek naar de gevolgen van slibstort in natuurgebieden, zoals de Wijkse uiterwaarden. “De resultaten geven duidelijk aan dat, ondanks de vaak positieve verkooppraatjes van de ontwikkelaars, er behoorlijk wat risico’s aan slibstort zitten”, concludeert Gert de Heus, “Het zou niet de eerste keer zijn dat huisvuil, en zelfs gif wordt mee gestort met het toch al niet erg schone slib. Hiermee zou de Gravenbol voorgoed verpest kunnen worden, dat mag niet gebeuren! Wij rekenen erop dat het college er ook zo over denkt.”

De Wijkse fractievoorzitter hoorde de groeperingen met enige trots aan. ”Het is goed om te zien dat er zoveel lokale initiatieven zijn die deze gemeente beter maken. Voor al die mensen neemt die veel vrije tijd in beslag, en wij zullen dan ook daar waar mogelijk deze steunen. We zijn altijd blij dat men ons bezoekt voor overleg, niet alleen tijdens onze straatacties weten mensen ons te vinden tijdens , maar ook bij het fractieoverleg.”