Actief beleid tegen gevolgen kredietcrisis

31 maart 2009

Actief beleid tegen gevolgen kredietcrisis

Het gemeentebestuur heeft in kaart gebracht wat de gevolgen van de kredietcrisis zijn. Waar mogelijk worden maatregelen genomen om die gevolgen te beperken. Speerpunten zijn de werkgelegenheid en het stimuleren van de woningbouw. “Belangrijk is dat we niet met de handen over elkaar gaan zitten afwachten tot de crisis voorbij is. Blijven investeren en waar mogelijk helpen zijn sleutelwoorden,” laat SP-wethouder Jan Burger weten.

Onlangs was de gemeente Wijk bij Duurstede nog regionaal in het nieuws, toen zij bekend maakte dat zij meer vrije kavels wil aanbieden om de woningbouw op gang te helpen. “Met ontwikkelaars en woningstichting Volksbelang en woningbouwstichting Cothen gaan we aan de slag om de woningbouw aan de gang te houden. Naast betaalbare woningen willen we vooral inzetten op vrije kavels,” vertelt Jan Burger die namens het college aanspreekpunt is voor de kredietcrisis.

Evenementen, werkgelegenheid en minimabeleid

In een uitgebreide notitie vertelt het college waar zij de komende tijd aandacht aan wil geven. Opvallend daarbij is de passage over financiële steun aan evenementen en grote activiteiten. “Dat is heel belangrijk voor Wijk bij Duurstede. Heel veel vrijwilligers zorgen ervoor, dat er op cultureel gebeid van alles te doen is. Nu bedrijven besparen op sponsoring willen we die organisaties bijstaan,” licht de wethouder toe.

De kredietcrisis heeft ook effecten voor de werkgelegenheid. De gemeente wil zich samen met de Regionale Sociale Dienst en het Werkgeversservicepunt extra inspannen om de betrokkenen zo snel mogelijk weer aan werk te helpen. Bijzondere aandacht geeft het college daarbij aan mensen, die een kwetsbare positie hebben. Jan Burger: “Het minimabeleid is onlangs nog geëvalueerd en uitgebreid. De komende maanden wordt een voorlichtings-campagne gehouden om de regelingen zo goed mogelijk onder de aandacht van de inwoners te brengen.”

Gevolgen voor gemeentefinanciën

Uiteraard zijn er ook gevolgen voor de financiële huishouding van de gemeente zelf. ”We gaan kijken welke plannen we kunnen versoberen en zullen minder gebruik maken van het inhuren van personeel en soms ook met minder personeel een klus moeten klaren. Misschien worden ook zaken geschrapt, zoals de aanleg van een watergang in De Engk. In ieder geval willen we niet dat de rekening bij de bewoners en de bedrijven komt te liggen door de belastingen te verhogen,” laat Jan Burger tenslotte weten.

De raad kan de komende tijd haar reacties geven op de voorgenomen maatregelen en uitgangspunten. Hiervoor wordt op dinsdagavond 21 april 2009 een bijeenkomst georganiseerd.