Rioolheffing voor huurders in Cothen wordt afgeschaft

22 februari 2009

Rioolheffing voor huurders in Cothen wordt afgeschaft

Stop met doorberekenen Rioolheffing
De woningbouwstichting Cothen stopt met het apart doorrekenen van de rioolheffing. Daarmee komt de woningstichting tegemoet aan haar huurders die het afgelopen jaar, gesteund door de SP, aandrongen op afschaffing. “Dat is goed nieuws, vooral voor de huishoudens met een laag inkomen”, reageert raadslid Henriëtte Sanders.

De rioolbelasting in de gemeente Wijk bij Duurstede is een zogenoemde ‘eigenarenheffing’. Dit betekent dat eigenaren van onroerend goed en niet de huurders een aanslag krijgen. Meestal wordt de heffing vervolgens in de huur opgenomen. In Cothen rekent de woningstichting de heffing echter apart door in de servicekosten. Huurders met een laag inkomen hebben hier last van. Zij kunnen geen kwijtschelding krijgen. Op huurtoeslag over dit bedrag hebben deze huishoudens evenmin recht, omdat het bedrag niet in de kale huur is opgenomen. Op jaarbasis gaat het om een bedrag van zo’n 150 euro.

Vorig jaar wees de cliëntenraad van de Wet Werk en Bijstand (sociale dienst en minimabeleid) op deze problematiek. Dit was voor de SP aanleiding om huurders in Cothen te informeren en bij te staan bij het maken van bezwaar. Het college van Burgemeester en Wethouders drong er eveneens bij de woningbouwstichting Cothen op aan om de doorrekening af te schaffen. En twee maanden geleden sprak zelfs minister Van der Laan zich er over uit naar aanleiding van vragen van het SP-Tweede Kamerlid Remi Poppe, omdat de kwestie zich mogelijk op meerdere plaatsen in het land voordeed. Daarbij werd overigens geconcludeerd dat de woningbouwstichting niet ‘te kwader trouw’ zou hebben gehandeld.

Na nieuw overleg met het gemeentebestuur heeft het bestuur van de woningstichting besloten om een einde te maken aan de betwiste doorrekening. De woningbouwstichting Cothen wil de bestaande regeling in vier jaar tijd afbouwen voor alle huidige huurders en voor nieuwe huurders de rioolheffing direct in de kale huur op te nemen.
SP-raadslid Henriëtte Sanders laat weten verheugd te zijn over de voorstellen voor afschaffing van de heffing. “De woningbouwstichting stopt nu met de doorrekening en dat scheelt vooral voor de tientallen huishoudens in Cothen met een laag inkomen. Een afbouwregeling van vier jaar vind ik wel wat lang en ik denk dat er dan in ieder geval iets geregeld moet worden voor de mensen die nu aantoonbaar nadeel hebben van de doorrekening. Daar moet de woningbouwstichting samen met de betrokken huurders zien uit te komen.Hier ligt misschien een mooie taak voor de huurderbelangenvereniging, die nu in Cothen wordt opgericht,” laat het raadslid weten.