SP stelt vragen over parkeerproblemen Mariënhoeve

7 december 2008

SP stelt vragen over parkeerproblemen Mariënhoeve

Tijdens de raadsvergadering van 18 november steunde de hele raad de plannen voor de bouw van de Levitas turnhal en de nieuwe sporthal op sportpark Mariënhoeve. Ook de SP is blij met nieuwe plannen voor de Wijkse sport. ‘We rekenen erop dat de Stichting Wijksport en betrokken verenigingen opnieuw voor een grote impuls zullen zorgen, en iets neerzetten waar de Wijkse gemeenschap opnieuw trots op kan zijn. Net als bij de vorige verbouwingen. Maar er liggen ook andere problemen; die rond het parkeren’, stelt Jeroen Brouwer vast.

Omdat de plannen voor de turnhal en andere gebouwen minstens enkele maanden op zich laten wachten heeft de SP vragen gesteld over deze problemen. Brouwer; ‘Elke zaterdagmorgen is het een terugkerend verhaal. De parkeerplaats op sportpark Mariënhoeve is veel en veel te klein, om alle sporters, fans, ouders en andere betrokkenen fatsoenlijk op te vangen. Een volle parkeerplaats betekent dat veel bestuurders hun auto’s op de Lekdijk moeten parkeren. Op de drukste momenten staan er aan twee kanten auto’s op de dijk, met alle gevaren van dien. Het is een kwestie van tijd, voordat er iets fout gaat.’

Verenigingen hebben zelf al nagedacht over mogelijke oplossingen. Zo vertrekken wekelijks bijvoorbeeld sportploegen vanaf andere plekken in de gemeente, om zo het parkeerterrein te ontlasten. Tevens wil Wijksport graag snel aan de slag met de het aanleggen van nieuwe parkeerplaatsen. ‘Als wij het goed begrepen hebben, liggen de plannen hiervoor al klaar. Daarom vragen we of de gemeente dit niet al vast kan bekijken’, aldus de fractieleider.

De SP ziet in dat er voor een deel nog geen structurele oplossingen geboden kunnen worden. De komende bouwstroom moet immers eerst afgewacht worden. Maar om de tussenliggende maanden door te komen, moet er volgens Brouwer iets gebeuren. ‘Er zijn best alternatieven te vinden om nu al structureel iets aan de veiligheid te doen. Er zijn nog genoeg plekken waar wel al plaatsen kunnen worden aangelegd. Of er kan vast iets gedaan worden met de belijning van het parkeerplaats. Dat is al veel winst mee te halen’, eindigt hij.