voor de klas bij ‘Dag van Respect’

7 november 2008

voor de klas bij ‘Dag van Respect’

Op 13 november vindt voor de derde keer de landelijke ‘Dag van Respect’ plaats, waarbij scholen het thema ‘respect’ alle aandacht geven. Ook dit jaar verzorgen enkele bekende inwoners van de gemeente gastlessen aan de bovenbouw van diverse basisscholen. De gastsprekers zijn: burgemeester Guus Swillens, gemeentesecretaris Janneke Louisa-Muller, wethouder Jan Burger, Tom van Ginkel, raadslid Gert de Heus en Martijn Holstege en Karin Petersen van de politie. De deelnemende scholen zijn: ’t Baken, de Klim-op, De Hoeksteen, De Regenboog, De Werkschuit en De Wegwijzer.

Doel en inhoud van de gastlessen
Het doel van de lessen is jongeren bewust te maken van de verschillen in de samenleving op het gebied van achtergrond, gewoonten en gebruiken, cultuur, ideeën, enz. De gastsprekers richten zich in hun les op wat ‘anders zijn’ betekent en waarom respect zo belangrijk is. Zij gebruiken hierbij persoonlijke verhalen en eigen ervaringen.

Aanzet tot vervolg
Leerkrachten van deelnemende groepen bereiden de ‘Dag van Respect’ met de groep voor. Zo staat de gastles niet op zichzelf. De leerkrachten van de deelnemende groepen hebben speciaal hiervoor een lespakket ontvangen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de gastles en de lessen van de eigen leerkracht, een dialoog op gang brengen tussen de kinderen onderling. Ook is het fijn als de kinderen thuis over respect kunnen doorpraten.

Ook belangstelling bij Revius
Niet alleen de basisscholen, ook het Revius Lyceum in Wijk bij Duurstede ook geïnteresseerd in de ‘Dag van Respect’. Het Revius Lyceum heeft materiaal ontvangen om aan het onderwerp ‘respect’ in de acht brugklassen aandacht te besteden. De stichting Dag van Respect is bezig een respectspel te ontwikkelen. Gekeken zal worden of en wanneer burgemeester Guus Swillens dit spel kan introduceren op het Revius Lyceum, eventueel in samenwerking met politie en raadsleden.

Meer informatie over de ‘Dag van Respect’ is te vinden op de website www.dagvanrespect.nl.