Vragen in de Tweede Kamer over woningstichting Cothen

16 oktober 2008

Vragen in de Tweede Kamer over woningstichting Cothen

SP-Kamerlid Remi Poppe heeft aan minister Vogelaar opheldering gevraagd over de manier waarop de woningstichting in Cothen rioolheffingen doorberekent aan huurders. Poppe: “Doordat de woningstichting de rioolheffing doorberekent als servicekosten, zijn huurders in Cothen slechter af dan huurders elders in de gemeente Wijk bij Duurstede. Aan deze rechtsongelijkheid moet iets worden gedaan.”

In de gemeente Wijk bij Duurstede is de rioolheffing een eigenarenheffing. Dit betekent dat de eigenaren van onroerend goed en niet de huurders een aanslag krijgen. In Cothen rekent de woningstichting de heffing direct door in de servicekosten, waardoor huurders met een lager inkomen hier geen kwijtschelding voor kunnen krijgen. Op huurtoeslag over dit bedrag hebben de huurders evenmin recht, omdat het bedrag niet in de kale huur is opgenomen. Dit leidt ertoe dat huurders in Cothen financieel slechter af zijn dan huurders in Wijk bij Duurstede en Langbroek.

Aktie Riool Cothen

Toen de gemeenteraad van Wijk bij Duurstede zich in februari dit jaar boog over het minimabeleid, wees de cliëntenraad van de sociale dienst al op deze rechtsongelijkheid binnen de gemeente. Dit was voor de SP-afdeling in Wijk bij Duurstede aanleiding om de huurders in Cothen te informeren en bij te staan. De gemeente verzocht de woningstichting om haar beleid te veranderen en verschillende huurders maakten per brief bezwaar. Het bestuur van de stichting weigert tot nu toe gehoor te geven aan de verschillende oproepen, waardoor de lokale SP zich genoodzaakt zag om een handtekeningenactie onder de huurders te voeren. Deze handtekeningen worden op vrijdag 17 oktober om 10.00 uur aangeboden aan het bestuur van de woningstichting.

Remi Poppe wil minister Vogelaar (Wonen, Wijken en Integratie) van deze kwestie op de hoogte stellen, zodat dit probleem in Cothen kan worden opgelost. Bovendien zou moeten worden uitgezocht of andere huurders in Nederland niet op vergelijkbare wijze worden gedupeerd. In ieder geval is het doorberekenen van rioolheffing als servicekosten in strijd met de wet. Als de minister haar eigen regels serieus neemt, zal ze de woningstichting op de vingers tikken.